Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3057 ggr
Saffran0Spice
0

Att ha kolonilott?

Ni som har detta - vad kostar det att ha en kolonilott per mån/år?
Hur stor är en liten/mellan lott? Vad får man göra/inte göra på en kolonilott egentligen?
Skriv gärna allt ni kan om detta!

Jag bor i lägenhet och vill så gärna ha min egen lilla ''grön-zon'' att vara i, så har börjat fundera på kolonilott då odling på balkongen inte ger så mycket trädgårdskänsla som jag önskat =/
Men vill väldigt gärna veta mer om detta, då jag aldrig haft lott innan - har alltid varit hus med trädgård eller lägenhet utan bra möjligheter =P

Lilolizeit
0

Tror priser och storlek på lotterna varierar en hel del beroende på vart i landet man befinner sig och beroende på förening. 
Jag har en odlingslott på 200kvm som kostar mig ca 1200kr/år. Det som kostar är vatten och föreningsavgifter osv, själva lotten tror jag att jag betalar typ 59öre per kvm.. Där jag har lott så brukar dom ligga på 100kvm eller 200kvm. 

"Vad får man göra/inte göra på en kolonilott egentligen?" Vad menar du? typ vad man får odla, om man får bygga osv?

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Saffran0Spice
0

#1 Ja det är ju sant att priserna kan skifta ordentligt - jag tänkte att man kanske kunde få ett hum om vad det kan kosta =)

Ja, precis!
Får man/kan man bygga eller slå upp tex ett litet växthus eller friggebod?
Kan det finnas träd/buskar/m.m. som man tex inte får ha eller bör ha på en kolonilott?

Åsa S
0

Allt beror på om det är en odlingslott eller en kolonilott. Kolonilotter har hus på sig och kan kosta rätt mycket. Odlingslotter är bara en jordplätt utan byggnader. Själv har jag 2st odlingslotter á ca 80kvm för dessa 2 lotter betalar jag 350kr/år och då ingår även medlemsavgift,  vatten + 2 bodar med redskap som jag kan använda. Enligt våra stadgar för odlingslotterna får man inte bygga nått som är högre än 1,5m och byggnaderna ska plockas ner under vintern. Vi får ha 1st träd per lott ifall de inte skuggar grannlotterna = de flesta har möjligtvis något dvärgträd. Många odlingslottföreningar/kolonilottsföreningar drivs som ideella föreningar och ordningsregler och hur det ska vara bestäms av medlemmarna så det varierar väldigt mellan föreningarna (och man kan ju ändra regler ifall man lämnar in motion på årsmötet och de på mötet tycker det är en god ide)

Lilolizeit
0

Hos oss får man bygga pergola om man inte redan har ett litet skjul… Som Åsa S skriver så varierar det nog en hel del. 🙂

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Maria
0

Det beror precis som andra skrivit här om var i landet man bor och vad det är för kolonilott man tänkt sig.

i Göteborgsområdet så finns koloniområden med små hus som kostar över miljonen att köpa😉

/Maria