Black Beauty
Köpte för flera år sedan två buskplantor av flädern Black Beauty. Den tog sig inte alls och snart var den övervuxen av annat omkring och såg helt död ut i våras när jag rensade. Jag tyckte ändå att de var värda ett upplivningsförsök så jag satte de torra pinnarna i varsin kruka och nu har de växt till ca 15 cm och utvecklat en del blad. Vad bör jag göra för att få bäst fart på dem till nästa säsong? jag har i stort sett alla olika slags mark på tomten (blöt, torr, sand, lera och blandjord) var ska den stå och när ska den i jorden?
Har dessutom en vanlig fläder som jag satte för 4 år sen på en fuktig men väldränerad del av tomten där Bukettapeln stormtrivs men flädern växer knappt märkbart…jag som har en granne med samma förutsättningar som har en fläder som tagit över sin del av tomten…
har jag bara otur med fläder eller?

Ibland vill det sig bara inte och det är svårt att säga på raken varför.
Kanske har du haft otur eller så är det någon annan växt som tar för sig av allt utrymme i jorden. Fläder är tålig och anspråkslös. Klarar de flesta jordar och trivs t o m i halvskugga.
Dina sticklingar kan du sätta i jorden redan nu. Håll ogräset omkring dem i schack och täck gärna med lite kompost eller löv så att den har lite skydd den första vintern.
Lycka till!

Fläder trivs bäst på soliga lite torrare marker, men klarar också skugga bara inte det är för fuktigt. Blodfläder är ju lite känsligare och är härdig till omkring zon 3. Varje normaltomt har omkring 3 växtzoner och de kan ha blivit placerade där det varit lite olämpligt klimat. Vid plantering av vedartade växter är första vintern mycket viktig och med otur att få den besvärliga vintern första året kan växtens överlevnad vara hotad.
Sticklingar bör täckas första vintern med luftigt material under senhösten t.ex. ormbunksblad.

Då har de säkert varit för fuktigt och skuggigt placerade! Jag ska ge dem en helt ny plats nu och ormbunksblad har jag så det räcker att täcka med. Tack för tipsen!