Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 1937 ggr
Anne
0

Odla sparris?

Ja, jag är inte så bra på det här med odling - svarta fingrar snarare än gröna - men jag är helt klart intresserad. :) I alla fall av sånt som man kan äta - örter och kanske lite grönsaker. Nu funderar jag på om man kan odla sparris.. klarar den sig i kalla Sverige? (Bor i Stockholm.) Hur gör man? Friland, eller i låda? Växthus har jag inte…

Christina
0

Jo det går alldeles utmärkt med friland. Säger de som försökt. En vän till mig odlar på sin kolonilott i Stockholm och jag träffade förra året en familj som alltid köper plantor och sätter ut på tomten i den svalare skärgård, där jag också har min trädgård. Själv har jag inte gjort det ännu.

Här är en hyfsad sajt som beskriver i detalj hur man går till väga. Alla jag känner har köpt plantor eftersom fröodlingen tar så pass lång tid. Vad kul det vore om du testade och berättade hur det går. Jag tror att det är lätt att hitta plantor i de stora plantskolorna.

Anne
0

Åh, tack så jättemycket :) Jag har inte mycket till rabattater, men något kanske jag kan lyckas få till. Tror du att det funkar med lådor också? (Om de är ganska stora?)

Christina
0

Ja det ska fungera, men krukorna måste vara rejält djupa. Det är ju en rot det handlar om. Grönskan ovan jord blir hög och litet dillig och gör sig bra som utfyllnad i blombuketter.

KerstinP
0

Förra året köpte jag sparrisplantor och satte dem i pallkragar fem stycken högt. Det tar tre år innan det blir sparris sa de på plantsolan

Staffan
0

Sparris är verkligen underbart gott!
Visste ni förresten att…

• Vid normal vårväderlek kan sparrisen växa med 3-4 centimeter per dag!
  • Sparrisen är en flerårig planta och ibland kan man skörda samma planta i 20-25 år.
  • Sparrisen tillhör arten liljeväxter och växer vilt längs kusterna i Skåne och på Gotland.
  • Man skördar sparrisen varje dag, med start tidigt på morgonen medan stänglarna är saftspänstiga.
  • Den vita eller den bleka sparrisen som den också kallas växer under jord och den gröna över jord.
  • Den vita är grymt ljuskänslig och förvaras bäst inlindad i en fuktig handduk längst ner i kylen.
  • Sparris är nyttigt och sägs vara bra mot hjärtsjukdomar.

// staffan

Anne
0

Tre år. Okej. Jag kanske börjar med något som ger lite mer "instant gratification" :)

Staffan
0

#6 Gå till Konsum kanske?

Flört

KerstinP
0

#6 Men sedan har du ju sparris hela livet . "ler"

Anne
0

Mm, tålamod är inte min starka sida liksom. :) Men framför allt har jag en liten tomt (flyttar till parhus om en månad!) så jag kan inte göra några större planteringar. :)