Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4262 ggr
Mymlan
2007-08-29 21:11
0

Pelargoner

Är det dax att plocka in dem nu?  verkar enligt SMHI som morgon temp ute är på morgonen 0 gradigt.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Christina
2007-09-01 16:41
0

Jag kommer att behålla mina ute några veckor till. Var bor du? Jag finns i zon 3 - Stockholmstrakten.

Christina
2007-09-01 16:42
0

Oj - ser nu att du redan berättat att du finns i Roslagen. Jag skulle ändå tycka att de kan stå ute minst ett par veckor till. Inte kan det väl bli frost redan?

AnnaKarin
2007-09-03 00:47
0

Mina pelargoner står i en trapp mot en husvägg/husgrund och de klarade frosten i går natt. Hoppas att jag kan ha dem ute ett tag till för jag är allergisk och har svårt att ha dem inne men de blommar så vackert ännu. Jag bor i zon 5 i Hälsingland.

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Christina
2007-09-03 01:14
0

Så här års följer vi ju väderleksrapporterna med särskilt intresse. Jag vill inte heller gärna plocka in alla mina krukor redan.

Några oxalis och flitiga lisor får åka med in till stan i veckan som kommer. Men då mest för att jag har upplåtit mitt hem för ett jobbseminarium och naturligtvis vill göra lite fint inne :)

Bjornen
2007-09-03 08:38
0

Vanlig zonalpelargon klarar omkring 2-3 minusgrader och för bara övervintring i källare gör det inget om både blommor och blad blir frostskadade. Andra pelargoner är ofta lite känsligare och dessa klarar sällan källarförvaring under vintern och bör därför vara fri från frostskador när de placeras inomhus i ett fönster. Hängpelargoner tål inte frost och kaskadpelargoner är särskilt känsliga. Doftpelargoner tål mycket litet under noll grader och man bör räkna med att de inte tål frost.

Mot vägg eller på annat skyddat ställe är det lite varmare än på helt friland. Pelargoner som ska stå i rumsfönster bör tas in i god tid och de bör tillvänjas vid inomhusklimatet en period.

Mymlan
2007-09-03 09:26
0

Min ena är en Mårbacka den andra en engelsk variant. Den engelska den köpte jag förra året, klippte ej ner, stod inne i köket under vintern.. En gödningstablett mellan varven, lite vatten då å då. Den överlevde konstigt nog..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

AnnaKarin
2007-09-04 15:26
0

Jag lyckades övervintra en Pelargon i matkällaren i vintras. Nu har jag fler som ska in där men har även en hängpelargon som nu blommar jättefint. Hur ska jag göra med den i vinter?

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

davidia
2007-09-04 18:37
0

min svärmor har över 100 pelargoner och hon ska övervintra dom flesta i källaren….

anki1
2007-09-05 18:32
0

Jag tog hem dom 6 jag hade på landet och satte i krukor, fn står de på balkongen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
2007-09-05 22:11
0

Hängpelargon övervintras säkras i ett gärna litet svalare men ljust fönster och sköts som en vanlig krukväxt och vattnas regelbundet. Lämpligen tas nya skott på vårvintern och plantan förnyas.