Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 1068 ggr
Linnea
0

Julstjärna

Är det någon mer än jag som har julstjärnor hela året? Surfade just runt efter lite mer skötselinfo. Jag tycker det är väldigt konstigt att det står att den måste stå i totalt mörker i 14 dagar för att få röda högblad. Jag menar, inte tusan är det helmörkt i 14 dagar i Mexico varifrån de kommer? Jag planterade om min i oktober och sen började den blomma direkt.

Bladen börjar gulna men tydligen är den för blöt. Den bor ute just nu faktiskt men den verkar inte dricka så mycket trots att det är varmt. Den blommar fortfarande vilket jag inte riktigt gillar, den skulle behöva komma in i en växtperiod istället för jag vill ha den större.

Skynda långsamt så går det fortare.

ikna
0

Totalt mörker i 14 dagar skulle nog inte få den att må bra, snarare tvärtom!

Jag har hört att den behöver 12 timmar ljust och 12 timmar mörkt under ett par månader för att blomma om. Jag har också fått en att blomma om efter den behandlingen september till december. Men den blommade inte lika fint som "fabriksblomman" vi köper till jul.

I år har jag sparat en vit, den står i skuggan i växthuset och alla blad är nu gröna. Jag ska försöka behandla den som ovan och hoppas att den blir fin till jul…