Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 2535 ggr
twoodblue
4

Olivträd

Hej.

Jag köpte ett olivträd för ca 1 månad sedan.
Länge har det varit knoppar på den, men nu har den börjat blomma till viss del. =)

Dock så är många knoppar bruna och lite torra, som om bladen från blomman aldrig slog ut riktigt.

Har jag vattnat för lite/för mycket, har jag för lite medelhavs-näring, eller vad kan det vara?

Beautiful Dreams…

twoodblue
0

Ingen som har några tips?

Beautiful Dreams…

beem
0

Det är svårt att säga.

Har du den ute ? För mycket sol kanske. De behöver sakta vänja sig vid solen.

Har du den inne ? - Torr värme.

Plantorna drivs ofta upp under perfekta  förhållanden och då blir flyttningen  besvärlig men de brukar komma tillbaka.

Här kan du läsa lite mer om skötsel.

http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-artiklar/Tips-och-artiklar/Tradgard/Medelhavsvaxter/Olivtrad-Olea-europaea/

Sorg är kärlek som blivit hemlös

twoodblue
0

Japp, jag har den ute, kan det vara för mycket sol?  Jag försöker vända (snurra) trädet emellan åt, så att det blir jämn fördelning.

Har läst det på blomsterlandet redan,  bra info där, men inte mycket om hur man ska hantera "skadade" träd.

tack för tipset.

Beautiful Dreams…

AlexVG
0

Är bladen friska/fina ? om det bara är blommorna som vissnar så kan det vara att den har fått för lite vatten så att vissa blommor torkade bort, för att istället satsa energi på bladen. Men tror inte du behöver oroa dig alltför mycket om nu det bara är blommorna som är drabbade.

twoodblue
0

Bladen är fina =)

Ja, verkar bara vara blommorna som är drabbade, kanske ska bli bruna efter ett tag? vill i alla fall få nån oliv till hösten =)

Beautiful Dreams…

AlexVG
0

Blommorna ska ju vissna när dom är överblommade, men kan innan dom öppnat sig vissna om man glömt att vattna ett tag som jag skrev innan, och nya blommor kommer nästa vårvinter-vår-försommar, oliver brukar blomma mycket om man sköter dom rätt och hittar en bra övervintringplats. För att få frukt så måste du ha två olika plantor som du sen vid blomning får pollinera själv exmpevis med en liten pensel eller bara skaka dom två oliverna in i varandra så pollen sprider sig i bägges blommor. Dom är vindpollinernade så har man dom ute och två som blommar så sköter vinden det ute annars får man fixa det själv.

twoodblue
0

jahapp, då har jag kanske vattnat lite för dåligt, då knappt hälften vissnat lite innan blomning.

Visste inte att man behövde flera, känner mig blåst nu.  jag som ville ha oliver till hösten.

är nog kört med övervintringsplats, så får se hur det går nästa år

Tack för alla tipsen! =)

Beautiful Dreams…

Maria
0

#7 Jag har haft olivträd i många år men aldrig fått några oliver.

Det första trädet jag hade dog för att mina katter bet av alla grenar. Det blommade varje år men som sagt inga oliver.

Nu har jag två träd men varav det ena har jag haft i tre år men de är förmodligen hårt drivna från början och jag har svårt att tänka mig att man kan få en olivskörd av dessa prydnadsträd.

De är i alla fall vackra och tåliga. Jag brukar ha mina svalt över vintern i vårt uterum.

/Maria

ikna
0

Jag har då under de tre år jag haft mitt olivträd, varje år fått oliver. Inte många, trots att det var många blommor, men ändå. Mitt träd är litet, så det kan ju vara därför. Jag har aldrig hört att man ska ha 2 träd för att få frukt…

AlexVG
0

Av oliver finns det olika dom där man behöver kors pollinera och dom som är självfertila. Många namnsorter är självfertila (men får bättre skörd om korspollineras) men det är sällan man vet vilken sort man får när man köper olivträd i Sverige och kan ha turen att få frukt även om man inte har två, men har man inte den turen så får man inte frukt och då kan det vara bra att ha två. Jag rekommenderar alltid att man har två för som sagt man får bättre skörd (större frukter, fler frukter) inget måste egentligen men man kan lika gärna skriva det för oftast blir det bättre. 

http://www.crfg.org/pubs/ff/olive.html

Oliv kan man övervintra på två sätt;

1. Svalt/kallt ca 0 till 10 grader, extraljus tänt ca 10-14 timmar och vattnar 1-2 gånger per månad ingen näring. 

2. Ha den ute så länge det går, tills det blir någon frostnatt sedan tas den in och övervintras i rumstemperatur med extraljus tänt 18 timmar, kallvita lysrör eller lysrör med rött/blött ljus. Näring och vatten ges hela vintern-våren som vanligt.