Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 3609 ggr
[Tess86]
1

Trädgårdskalender

Mars går mot sitt slut. Vad gör ni i trädgården mars månad?

Vi är nya trädgårdsägare men den här månaden har vi:

Matat småfåglarna

Vårstädat gräsmattor och rabatter, räfsat löv, samlat upp småpinnar och ekollon från alla ekar och rensat små ogräs

Förkultiverat de fröväxter som ska sås tidigt

Satt penséer i krukor på trappan

Köpt jord och gödning för att kunna börja förbereda sålådorna

Påbörjat bygge av lekplats åt sonen (satt upp gunga och rutschkana, snickrat sandlåda). Sånt som man inte vill pyssla med sen när trädgårdsåret drar igång ordentligt och man är upptagen med växterna.

VildaVittra
0

Jag bygger odlingsbäddar just nu av sly och vänder jord. Ska till och snickra ihop ett växthus av ett gäng fönster när vädret blir lite varmare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tess86]
0

Bygga odlingsbäddar av sly, det har jag nog aldrig hört talas om. Hur går det till?

Jag har bott i hus hela mitt liv och har spenderat mycket tid i trädgården, men aldrig lärt mig särskilt mycket om trädgård. När jag flyttade hemifrån bodde jag i lägenhet flera år. Men nu när vi äntligen köpt ett hus tycker jag att det är så roligt och spännande med trädgård och vill lära mig allt! :)

Vilket roligt projekt med växthuset, det kan bli så fint när man bygger eget av gamla (eller kanske nya) fönsterrutor. 

Idag har jag också satt små, små jordgubbsplantor i en jordgubbstunna som jag beställde från Willab Garden för några veckor sedan. Jag hoppas att de ska trivas däri och att det kanske blir några gubbar redan första året.

VildaVittra
1

Man bankar ner pinnar i backen och sedan väver man med sly. Inte mina, men likadana: http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=8652;preview

Är det ett gammalt hus du har köpt, så strunta i att klippa gräsmattan första året, gör så få ingrepp som möjligt. För att ofta gömmer sig bortglömda växter av gamla sorter i trädgården.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Tess86]
0

#3 Wow, jättefina ju! Den bilden sparas helt klart bland mina inspirations-/framtida projekt-bilder :) 

Huset, och trädgården är från 1999 och gräsmattan var redan välklippt inför vintern när vi flyttade in. Vi bodde i huset redan förra sommaren, vi flyttade in i slutet av 2012, så vi har sett ett helt trädgårdsår redan, men jag räknar oss fortfarande som nya trädgårdsägare för förra våren spenderade vi med att lyfta stenbumlingar, gräva och bygga hundgård (eller min man gjorde det med påhejning av mig) och lärde oss sköta en pool (bl. a. installerade ny pump eftersom förra ägarna inte tömt vattnet så att den fryst sönder, och installerade värmepump). Under våren/sommaren var jag höggravid och sedan fick vi barn mitt i sommaren, så vi har inte påbörjat någonting av det vi vill göra i trädgården. Så i vår började vårt första trädgårdsår då vi faktiskt ägnar oss åt trädgården.

[Tess86]
0

En vecka in i april. Hur ser planerna ut för påskmånaden?

Våra planer den här månaden är:

Köpa sand och fylla på sandlådan

Fylla på med jord och gödning i sålådorna

Rensa tidiga ogräs

Klippa ner fjolårsriset på perenner

Städa förrådet

Städa verandan - hög tid! Vissa dagar är det nästan inomhustemperatur där redan!

Stoppa ner mer blommor i krukorna på trappan, ta fram krukor på verandan och stoppa i blommor

Michis87
0

Gud vad roligt med en kalender. Den kommer jag följa frenetiskt. 

Jag är precis som du Tess86, uppvuxen i hus, men trädgårdsarbete har aldrig varit roligt. Bara ett ont måste. 

Nu har jag flyttat in hos min pojkvän i hans lilla hus som vi renoverar, och hans tomt är allt annat än rolig. Så det ska bli så spännande att se vad man kan göra med den. 

Nu har jag visserligen allt annat än gröna fingrar. Men man kanske lär sig 😛

//Michis

Sajtvärd för Återbruk

[Tess86]
1

#6 Vad kul att du gillar tråden. Jag hoppas att fler kommer med inlägg om vad de gör eller planerar att göra under månaden. Jag är ju inte heller särskilt erfaren när det kommer att sköta en trädgård året runt så jag kanske också missar viktiga saker. 

Jag tror att trädgårdsarbete är tråkigt när man själv inte får vara med och planera, för då blir det ju bara ett städgöra. Men får man själv vara kreativ, planera och försöka uppnå sin drömträdgård så är det så mycket roligare.

Jag glömde en sak på listan, fortsätta mata småfåglarna. Det är så roligt för under vintern var det nästan dött vid fågelmatbordet men nu kryllar det av fågelliv, även arter som jag inte sett här förut. I dag har jag sett följande fåglar vid matbordet: talgoxe, blåmes, bofink, pilfink, grönfink, gulsparv, entita, nötväcka, skata och större hackspett.

Mantissa
0

jag hackar is och svär över att det spås mer snö IGEN X(

[Tess86]
0

#8 Åh, stackars! Lider med dig! Jag som "klagade" lite igår för att det bara var 6 grader ute 😛

Tant Grön
0

Jag bor i zon 4 och håller mest på med att så grönsaker nu. Bondbönor, svartrot och lök blev det idag. I morgon blir det mer potatis som skall i jorden. Och spenat blir det nog också. Inne växer tomaterna så det knakar. Dom första har börjat blomma, Whippersnapper heter den sorten. Nästa vecka skall jag ympa äpplen och försöka hinna med att montera ett litet växthus.

[Tess86]
0

#10 Vad tidigt tomaterna blommar för dig, vad roligt att det har gått så fort :) 

Jag försådde lite blommor, akleja, blåklint m.m. men de växer väldigt långsamt. Jag försådde lite av fröna och sparade resten för direktsådd, för att se vilket som blir bäst.

[Tess86]
0

Ojoj, maj månad är snart slut och jag har massor kvar som jag skulle vilja få gjort. Vad har ni gjort och vad skulle ni vilja göra i maj?

Vi har bland annat:

Sått grönsaker och blommor på friland.

Planterat klematis, lavendel och några kryddväxter ute.

Planterat citronträd, olivträd, prydnadsgräs och murgröna i krukor på den inglasade verandan.

Planterat hortensia och murgröna i krukorna på trappan tillsammans med de tidiga penséerna, som fortfarande blommar fint. 

Rensat ogräs mellan stenplattorna och i grusgången.

Vårstädat i hundgården.

Storstädat den öppna verandan, med spolning från golv till tak för att få bort spindelnät, fågelbajs och pollen. 

Kvar att göra:

Laga fula hål och fläckar i gräsmattan.

Gräva nytt hallonland och plantera 9 hallonbuskar

Eventuellt dela några perenner

Så lite mer blommor

Rensa fruktträden på "fruktmumier"

Vi får se om allt detta hinner bli gjort i maj, jag tar det lite som det kommer och det som orkas med.

Tant Grön
0

Har skördat dom första 4 tomaterna nu, av sorten Whippersnapper.  Borde sått fler av den sorten. Har dom inne under lysrör än så länge.
Blåser isvindar här, så sätter inte ut dom än.

Nästan alla ympar har tagit sej. Potatisen jag satte i slutet av februari växer så det knakar. Skall sätta ut majsen i veckan och bönorna. Massor att rensa. Finns hur mycket som helst att göra.

kickboard
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant med kalender.  Om vårarna är det massor att göra i trädgården.  Här satte jag ut tomaterna i växthuset i mitten av maj och ett litet experiment med physalis, som jag aldrig haft förr.  Allt uppdraget från frö.  

Potatisen satte vi 7 maj, rekordtidigt på grund av ryssvärmen.  Nu syns redan den första blasten i fårorna.  Idag har jag krattat hela potatislandet för att få bort det första späda ogräset.  Sen brukar det inte komma på nytt, om det inte blir väldigt mycket regn.  

Sommarblommorna är på tillväxt i uterummet och en del har jag faktiskt redan satt ut.  De flesta får vänta till 10 juni, när järnnätterna brukar komma med frost.

På bilden en del av planteringarna.

[Tess86]
0

#13 Oj, vad tidigt! Men om du har dem under lysrör så förstår jag varför. 

#14 Vilka fina odlingar, några blommar till och med. Har de lång blomningsperiod så att du får lite blommor ute också?

Jag kom på att vi också har satt lite potatis ju. Egentligen skulle vi inte sätta någon i år så vi köpte ingen, men så hade några från vanliga matpotatisen grott så jag testade att sätta dem och de växer för fullt. Det kanske inte ger så mycket som sättpotatis, men kul experiment.

kickboard
0

Sommarblommor blommar hela sommaren, så det är inga problem.  Lavendeln som blommar är köpt, men jag har också frösådda.  De är bra mycket mindre, men hoppas att de hinner blomma ännu i sommar.