Olivträd som tynar bort
Vi har ett olivträd som vi haft i två år. Det ser ut som att det håller på och dör sakta. Det händer nåt med bladen, de bleknar, rullar ihop sig lite och ramlar av. Nu har det inte så mycket blad kvar. Jag har inte kunnat se någon ohyra på det.
Vad kan det vara?
Har du kollat så du inte har sköldlöss på olivträdet. De brukar få det. Det ser ut som svarta skorpor på trädet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#1: Nej, det finns inga sköldlöss på den.

Olivträd växer ju normalt runt medelhavet, så det är svårt att få dem att trivas i vårt klimat. Tror inte att det är så väst många som klarar sig. Har du det inne eller ute? Har du gett det gödning? Hur mycket vatten osv?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Det knepiga med sköldlössen är att man inte ser djuren. När jag hade det såg det bara ut som en del av trädets stam.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Har du bild på plantan, bladen ? är jätte svårt att säga utan att se hur bladen ser ut. Odlar man olivträd i kruka så tycker inte jag det är några problem med att få oliv trivas i detta klimat, bara man ger dom extraljus till vintern vilket är viktigt.
Det ser ut som om den fått alldeles för lite vatten, kanske torkat ut under vintervilan ?
Kan också vara för mycket vatten så att rötterna ruttnat och sen visar plantan brist på vatten av att den inte kan suga upp vatten när den väl vill ha och ruttna rötter funkar inte.
Kan också vara avhärdning skador att den blivit bränd av solen eller har varit utsatt för frost under våren-försommaren så nytillväxt har frusit. Men den verkar stå inne ? och då är ju inte det aktuellt.
Är den mörkgrön när du skrapar stammen, och fuktar sig ? om den är ljusgrön/grågrön och ingen fukt när du skrapar är den tyvärr död.