Hjälp med mina nya kaktusar
Hej svejs! 😃
Jag har köpt två kaktusar men är ingen expert så jag undrar lite. Har ingen bild på dem och lyckades inte hitta nån på google heller, men jag kan försöka beskriva hur de ser ut. De är liksom uppdelade i två delar; den nedersta är mörkgrön och slät med bara enstaka små taggar och den översta är mycket mer taggig. Det ser typ ut som att de har huvuden. Det ena är gult och runt och liksom "flikigt" och det andra mer avlångt och mörkgrönt med tätare taggar. Det fanns ingen lapp eller nåt på dem så skulle vilja veta vad det är för art.
De står i rätt små krukor, typ 9-10 cm i diameter, när är det dags att plantera om och vad använder man då? Kaktusjord eller? Och hur är det med vattningen?
Tacksam för svar!
Det är ympade kaktusar, dvs man har satt ihop två arter.
http://www.canstockphoto.se/f%C3%A4rgrik-r%C3%B6d-gul-gymnocalycium-kaktus-9077296.html
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jaha! Ja, det makear sense! Sköter man dem på något speciellt sätt eller är de som "vanliga" kaktusar?
Det här är den gula delen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Klotkaktussl%C3%A4ktet
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 Jag har aldrig lyckats få dom att överleva, men min kompis har en som till och med fått bebisar. Hón har de i ett ganska skuggigt söderfönster och vattnar dom oftare än vad jag lyckas med.
#4 Bebisar? Hur då? Typ som små skott eller?
Mina ser ganska stora ut i sina små krukor, och de är planterade i nåt kaffebrunt och smuligt. Inte vanlig jord mao. Hur ofta ska man vattna? Ska man vattna tills jorden är genomfuktig och sen vänta tills den är torr innan man vattnar igen eller ska jorden alltid vara fuktig?
Edit; #5 Tack så jättemycket! :D
#6 Det kom minikaktusar på den färgade kaktusens åsar.