Hantera vin i växthus
Vi har köpt ett hus och ett ganska sorgligt växthus står på tomten. Det är vin planterat och förra ägarna har sagt att de fått fina, goda vindruvor varje år. Men växthuset har tagits över av denna planta! Pilen visar var den är rotad. Hur hårt kan jag hugga tillbaka den? För jag vill ju ha annat i växthuset… Kanske åker vindruvorna helt, men tänkte i alla fall testa.
//Lina
Det är fel årstid att beskära nu dom blöder saft, sen hösten är rätt tid. Men se vad som är dött o ta bort det men även om rankan ser död ut så kommer den igång för det är en väldig kraft i saven.
Jag skulle sätta upp en/två linor längst med växthuset nästan uppe i taket som jag skulle binda upp vinrankan i ta dom kraftigaste stammarna. Det är viktigt sen hur man beskär vinrankan så man får bra klasar. Jag skulle kolla på internet mer för att få bra tips.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Ta skott av plantan. Plantera sen ett eller två utanför växthuset och dra in stammen genom växthusgrunden eller väggen (beroende på hur växthuset ser ut). Låt det nya skottet sen ta över uppgiften att ge dig vindruvor. Håll efter den från början.
Planterar man en vindruvsplanta i ett litet växthus, brer den ut sig för mycket. Den tar över helt precis som du visar.
Är ditt växthus stort nog för att det ska gå att ha både vinranka i det och använda det till annat, så har du redan fått ett bra råd.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Jag har två plantor i mitt växthus på ca:10 kvadrat. Den en plantan är 10 år o den andra ca:2. Men jag klipper o håller in dom rejält, får ändå bra med druvor så jag blir nöjd, odlar även gurka, tomat och melon i samma växthus.
Jag skulle ha kapat bort det som är dött till att börja med o sen klippa ner den rejält till jul.
Jag har också en vinranka i ett 7 kvm stort växthus. Den har inte blivit så stor och bär ingen frukt ännu. Det där med att ta skott och sätta utanför växthuset tycker jag låter intressant när den börjar breda ut sig mer. Jag skulle vilja testa, men hur tar man ett skott från en vinranka? Är det något särskilt man ska tänka på?
Titta gärna in på min Blogg: www.annasnyablogg.blogg.se
Med vänlig hälsning,
Anna