Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2578 ggr
Christina
0

Rensa bort fel planta

Är det bara jag som gör så korkade misstag? Har just upptäckt att jag måste ha rensat bort min rosenflockel, som planterades förra året och som var riktigt fin på sensommaren. När jag satte igång att gräva och rensa hade jag alldeles glömt att den fanns där! Förbaskat alltså. Och ändå har jag börjat sätta i system att fotografera mina växter just för att komma ihåg när, var och hur.

Men du har förstås ordning på dina plantor och har allting dokumenterat och namnskyltat Fundersam

Bjornen
0

Dt är en stor fara att börja gräva i rabatterna för tidigt. Om man inte plockar bort de gamla växtdelarna på hösten skyddar dessa plantorna på vintern och styr eventuellt vinterregn bort från delar av plantorna samt att dessa är en påminnelse vad man har växterna. Eupatorium-arterna är sena att visa sig och det brukar dröja till juni hos mig innan de visar sig. Om man sätter pinnar där man har planterat nya växter blir det en extra påminnelse.

kickboard
0

Jag brukar skylla på just dethär då jag kommer igång lite sent med  rabatterna. Låter  allt komma upp i lugn och ro, det enda jag tar bort genast är maskrosor som alltid tycks fröså sig i mina rabatter och kommer upp tidigt med stora blaffor. Kvickroten är ett annat gissel som jag brukar ta bort genast.

Fröogräsen börjar gro så fasligt också om man rör om för tidigt.

Diana61
0

Jag fotograferar i stort sätt varje dag i min trädgård för att dokumentera vart allt finns och hur de utvecklas, så jag har full koll på mina plantor. Vissa har jag skylar till men vill ha finare skyltar än plast så att det ser trevligare ut så jag har bara skyltat några. Blir jag osäker på någon planta som dyker upp så går jag in till datorn och bläddrar bland fotona tills jag hittar den. Finns den ej så gräver jag uppden och sätter i en kruka så jag kan invänta blommning för att se om det är något att ha annars åker den i komposten Flört

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
0

Jag trodde jag hade fotograferat mina rabatter, men just Rosenflockeln glömde jag bort. Den började växa till sig på sensommaren förra året och jag har bara en fånig närbild på blomman. Nåja - den kanske dyker upp.

Ahnna
0

Än så länge har jag inga problem med att minnas de buskar och annat som jag har planterat, men nästa år, när årets perenner har kommit ner i jorden, så kan det nog bli lite knivigare. Funderar på att göra en "karta" över varje rabatt, så att jag kan markera precis var i varje rabatt som allt befinner sig.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
0

#5 Det låter mycket klokt. Glöm inte heller att ta ett foto när allt vuxit till sig. Växterna blir mycket större än man tror så här års, när det fortfarande ser glest ut mellan plantorna.

Lillianna
0

Är du säker på att du rensat bort den? Mina plantor har knappt kommit upp ur jorden ännu, bara 1-2cm eller nåt sånt. Och jag har väl något varmare än du?

/Lillianna

~ Lillianna ~

Bjornen
0

Rosenflockel brukar visa sig i början av juni för mig. Att fotografera växterna är ingen säkerhet eftersom många växter flyttar sig. Min mjölkklocka flyttar sig ungefär en meter för varje år. Alla tvååriga växter finns ju över allt utom där man hade dem förra året. Dessutom fröar många perenner av sig och det är alltid bra att ha nya plantor i beredskap. Sedan kan både det ena och det andra bara dyka upp v sig själv. Jag hittade t.ex. klotullört växande som annars bara växer i Skåne och Danmark och i Skåne är den rödlistad.

Christina
0

#7 Nä - jag är inte helt säker. Men jag började gräva, innan jag kom ihåg att det ska vara här ungefär min rosenflockel står. Lade av med grävningen på den platsen och går nu och kikar varje dag. Hoppas roten var så pass kraftig att växten dyker upp.

Humlan
0

Du är inte ensam Christina, det har hänt mig med. Rensade bort en liten planta av Stjärnflocka… Men som väl var så slog det mig att just det där ogräset inte riktigt såg ut som ett ogräs så jag krukade det lilla livet. Nu håller den på att växa till sig i växthuset, i trygghet för min ogräshacka!

I övrigt så har jag hyfsade koll måste jag säga. Jag väntar tills jag ser att det kommit igång i rabatterna, rensar bara bort perennris och löv tidigt på våren, och kirskål förstås! De som är sena i tillväxten har jag märkt upp genom att skriva deras namn på små stenar som ligger i rabatterna.

Shannisen
0

Men gissa om jag rensat bort sådan som jag sedan insett jag velat ha kvar!

Typ fetbladväxter som växte runt stensättningen kring vår vattenkran i trädgårdenGråter. Phlox som växte invid en häck..Gråter..

Däremot har jag kämpat mot scillan som växer ööööööööverallt!…men den har jag fått bukt med…

Somligt verkar en del vilja ha kvar..medan andra rensar bort..jag var för "snabb" med rensa bort mina fina fetbladväxter…*snyft*..och phloxen kan jag inte fatta hur jag lyckades rensa bort…Generad

Humlan
0

Ja, men så har jag oxå gjort…. Första året rensade jag bort massor, innan jag bestämt mig för om jag tyckte om det eller ej… Ta Dagliljan och Aklejan tex… Nu sparade jag som väl var några Dagliljor som jag kunnat dela på och Aklejorna, ja dom lever ju sitt eget nomadliv så dom har förlåtit mig och kommit tillbaka igen genom självsådd…

Men Vitlysingen har det inte gått lika bra med. Några stackars plantor placerade jag i skymmundan, resten slängde jag… Nu har jag kommit att uppskatta dess lite lätta gestalt så jag funderar på att flytta dom och låta dom få en mera framträdande och framför allt, en bättre plats att växa på….

Så jag gjorde det klassiska felet när jag blev med trädgård, jag hade för bråttom… Önskar jag låtit det vara första sommaren & bara spanat in vad som fanns.. Men det är ju lätt att vara efterklok…

Christina
0

Jag tror att det här är stadier som man måste gå igenom. Jag fick en del plantor av välmenande släktingar, innan jag hade lust att göra rabatter. Klämde då bara ned dem i skogsbrynet och de flesta dog förstås. Långt efteråt inser jag att de var plantor som jag gärna går och köper idag.

Christina
0

Inte hade jag rensat bort min Rosenflockel inte Skrattande. Plötsligt en dag står den bara där - ungefär där jag trodde jag planterat den. Hurra vad glad jag blir!

anki1
0

Jag rensade bort mina rudbeckia guldboll för länge sedan av misstag. Bladen liknade kirskålen tyckte jag. Hoppas få tag i frön eller plantor,så jag kan få igen den.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk