Granatäpple
Jag har ett granatäpple i mitt växthus, men vet inte hur jag skall göra med det. Det är tre år, sått av en kärna, och nu breder den ut sig. Är det en buske? Träd? När kan det bli frukt? Kan det bli frukt? Skall det ansas, klippas….????
Jag vet inte något om denna växt och jag har inte hittat nån hjälp på nätet- kan någon av er hjälpa mig med detta?? Eller har ni något tips var jag kan hitta svar på mina frågor?? Tackar på förhand, Marie
det kan bli både ett träd och buske beronde klimat och beskärning.
frukten brukar komma efter 5-15år dock krävs det mycket sommarvärme för att det ska bli bra med furkt och hinna mogna. annars blommar det även i sverige.
du behöver inte klippa den så mycket. dock kan du glesa ur den coh ta veck alla döda grenar. granatäpple har en tedens till at bli väldigt tät och spretig i kronan. du kan klippa dom antigen på våren eller efter blommningen. klipp 5mm ovanför ett bladpar så att den läker fint.
man sköter den som en ''Medelhavsväxt'' , allmän skötsell --
Våren - beskär den och plantera omden om det behövs, granatäpple vill ha väldränerad och luckerjord. gärna inslag av lite kalk. en bra blom- eller planteringsjord som du blandar upp med lite kalk och leca, grus m.m. funkar bra. när det blir lite varmare så börja vattna den lite mer. låt den dock torka ut innan du vattnar igen. placera den i växthus eller ute när tempen är ca runt +10c, utsätt den inte för vårfrost. sätt den i ett soligt och varmt läge direkt, då den är lövfällande så ska den få nya blad i solen. har den blad måste den dock avährdas innan och det görs med att man lägger över den någon väv som man har på i ca 2-4v.
Sommaren - ha den ute även på natten när frosten är förbi. börja ge den näring. ge normal dos näring ca 1-3gånger i veckan från maj-arpil till juni-juli. är det varmt och soligt växer dom snabbt.
Hösten - när det blir svalare och mindre ljus får den höstfärg och börjar fälla bladen (den ska tappa bladen). sluta vattna och ge näring. äldre plantor tål ett par frostnätter.
Vintern - yngreplantor - tar du in innan frosten kommer och placerar en temp på +5c +10c och mörkt vattna ytterst lite så dom inte torkar ut helt. äldreplantor - kan du låta stå ute i ett par frostnätter ochs edan när det blir för mycket frost så tar du och placerar den i en temp på 0c +10c och mörkt vattna ytterts lite.

Tackar så myket för ditt svar. Det var utförligt och bra. Skall spara det så jag kommer ihåg allt. Min granat har stått i växthus hela tiden och får så göra tills den blir för stor. Nu får den vara som den är och så ger jag den en rejäl ansning till våren. Tack igen.
Jag såg ett blommande granatäppel-bonzaiträd i ett gammalt "Gröna söndag"-program.
Det skulle jag kunna tänka mig att testa, om jag kunde fixa vinterförvaringen.

Dvärggranatäpple kan odlas som en vanlig krukväxt men gärna något svalare på vintern.
dte är ingen skillnad i skötsell på vanlig och dvärg det kan vara bra att veta kanske.

Alla granatäpplen vill ha det ljust även på vinter och det gäller ännu mera "Nana" som också gärna klarar sig bättre med lite högre vintertemperatur än normalformen som blir normalt för stor som krukväxt.
har bägge och sköter dom som jag beskrev ovan inga problem alls.
Jag har precis fått granatäpplekärnor att gro och det ska bli så spännande
Just nu står de på fönsterbrädan inomhus.
/Maria
Funderar på beskärning av mina granatäppelplantor. Det är nu femte våren och de börjar få ganska långa grenar. Jag har dem i mörk källare på vintern (5-8 grader) och när jag tar fram dem i maj tar det ca två veckor för löven att spricka fram. När är bästa tiden att beskära?
Ska man låta dem stå mörkt och svalt under vintern eller kan de stå i ett fönster?
Jag har haft mina i en mörk jordkällare, men jag har förstått att man kan ha dem ljust också, bara rummet är svalt.
Dom kan övervintras i rumstemp bara man har extraljus tänt ca 16-18timmar per dag. Ska dom stå varmt till vintern är det viktigt att man har dom ute länge på hösten tills dom tappat bladen och det även blivit lite frost, då får dom sin vintervila ute och man får ge dom ''vår'' inne, när dom sen börjar att växa på nytt inne så måste dom också få näring.