Vindruvor
I sydvästläge har jag nu möjlighet att låta vindruvsrankor växa upp längs stolpar och in under uteplatstaket. (Blev inspirerad av vänner som har humle så - men jisses så sticksigt det var! Nä, vindruvor känns bättre). Vilken sort ska jag satsa på? Vill ju kunna äta druvorna :)

Det finns rätt många sorter som är härdiga. Själv har jag en som heter Sukribe. (bilden i länken från förra året) En lettisk druva som maken köpte och planterade för att han ville ha något i det nybyggda växthuset. Maj -05 planterades den och gav hösten 96 mer druvor än vi kunde äta.
I år är den också full med druvor. De är goda och söta men har stora kärnor. Blir mogna ungefär när matvarubutikerna är fulla med druvor för 10 kr/kg
. Men det är ju roligt med egna.
Den här druvan tål egentligen ned till -25 så den behöver inte alls stå i växthus. Vi klipper den rätt ordentligt annars skulle snart ingenting annat få plats.
Det finns flera härdiga sorter. Zilga är en annan. Om de trivs i ett skyddat läge kommer de att växa så det bara knakar. Kom ihåg att ta bort tjuvskott om du vill ha druvor att äta. Lite pyssel men mödan värt. Och så ska den beskäras melan jul och nyår. Inget problem - då finns det inte så mycket annat att göra i trädgården.

I Skåne där du bor kan du prova många av de europeiska druvorna som inte är så lämpliga i mitt klimat. Blå Burgunder , Boskoop Glory och Dr. Schmitmanns sockerdruva är några vanliga sorter för zon 2-3. De vill ha kalkrik jord och anses mera lättodlade och ger bättre avkastning än till de härdigare labruskadruvorna. Labruska druvorna tål mycket vinterkyla och kan odlas upp till zon 5-6. Den härdigaste sorten som finns i handeln Zilga tål 40 minusgrader. Labruskadruvor odlas på friland ända upp till Vittangi i Tornedalen, men det är troligen någon sort som inte finns i handeln utan den har införts från Ryssland. Den vanligaste druvan i handeln är nog sorten Nordica som är härdig upp till zon 3-4 och är väl egentligen ett mellanting mella europeiska druvor och Labruskadruvor.
Himrod tycker jag är mycket god, söt, grön, mjöldaggsresistent och utan kärnor, härdig till runt zon 3 så i Skåne borde inte den vara något problem
Men oj oj oj så många härliga tips. Eftersom jag har tre stolpar kan jag nog prova mig på tre sorter :D
Tusen tack!

Jag som har kalkrik mark borde ta ett av tipsen och sätta plantor på friland också. Det vore kul att ha fler sorter och att jämföra utvecklingen med den planta som står i växthuset.
Har också två stycken druv-plantor, den ena frös ner i vinter, men kommer fint från roten, men där blir nog inga druvor i år. Men….. Den andra, växer som bara den! Sträcker sig överallt, den står planterad intill ett dött och avskalat litet äppel-träd. Klänger åt alla håll, är jättefin, på den finns också mycket fruktställningar, men nu till min fråga: Hinner de mogna, här med vår korta sommar? Och hur mycket ska jag klippa den? Och när ?? Jag tror att den, i alla fall den ena var sorten Sukribe, (kanske den hette) Den ena var grön och den andra plantan var med blå druvor. Båda planterades i fjol, så de har överlevt vintern i alla fall. Fina är dom.

Min planta som är på tredje året har burit färdig frukt i växthus. Det ska dock gå att få frukt även utomhus. Men det kanske tar ett par år. Den behöver sol och vindskyddat läge.
Jag har 3 st och det är första året de har varsin liten klase nu! Det ska bli sååå spännande att se vad det blir!! En planta är namngiven och de andra 2 har jag gjort från stickling från Ryska stockar. De ryska/eller andra från Baltikum vill stå surt så där måste man blanda ner rätt mycket torv i jorden för att de ska trivas.
Hoppas de hinner mogna och att de går att äta *ler*
/Lillianna
~ Lillianna ~
När vi flyttade så fanns redan Himrod i vårt växthus, den var bara ett par år och inte beskuren annat än första året. Den får bladlöss direkt bladen börjar komma, men i år hann jag med och "krossade" dom med handkraft i ett tidigt skede och sen har jag inte behövt spruta med såpvatten. Förra året gödslade jag, men då blev det bara blad. I år bär de så mycket druvor som vi kommer att få svårt att hinna äta upp. Den skjuter hela tiden nya skott som måste klippas bort för att ge så mycket kraft som möjligt till druvorna. Vi har precis börjat plocka och får nog hålla på en månad till.
Har funderat på ett lanbruskavin till en spalje som ska avgränsa bär- och grönsaksavdelningen. Funderar mellan Zilga och Sukribe. Undrar vad startväxande egentligen betyder - hur stora kan dom bli?
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tänk att dina är mogna redan.
Får också mer druvor än vi rimligen kan äta. Bär med mig när jag går bort på middag. Fast sanningen att säga är mina Sukribe inte SÅ märkvärdigt goda. Mycket söta när de mognat, nästan väl söta. Kommer dock inte att vara mogna ännu på drygt tre-fyra veckor.
Starkväxande tror jag innebär att de kan ränna iväg högt och brett. Vi klipper vår enda druva mycket kraftigt för att den inte ska ta över hela det lilla växthuset på knappa 10 kvm.