Tips på perenner som passar med pioner?
På lördagen anlade jag en pionrabatt. 3 olika sorters pioner som jag fått av delade gamla exemplar; en röd bondpion, en enkelblommande rosa med stora gula pistiller samt en trädpion. Sedan var jag en sväng till trädgårdshandeln och kunde inte motstå ett vackert exemplar av doftpionen `Bowl of beauty`. Skall bli spännande att se hur detta gör sig tillsammans. Det tar väl några år innan allt växt till sig, men den som väntar på något gott…
Är det någon som har något bra tips på vad som annat skulle vara vackert att plantera med mina pioner? Gärna någon perenna växt.

Pioner behöver nästan en kvadratmeter var och vill inte gärna flyttas. Så de ska stå där du satt dem ett bra tag. Men det tar ju tid innan de vuxit till sig och under tiden kan du gärna sätta höga perenner - stormhatt och/eller riddarsporre - vita och blåa - tycker jag är vackert ihop med pioner. Sätt gärna marktäckande ettåringar - typ lobelia - så blir det fullt i rabatten redan i sommar.

Tack för tipset. Riddarsporre i vitt och blått blir nog mitt val. Jag har småbarn och vill inte riskera att någon smakar på Stormhatten.
Har en rabatt dit jag flyttat en massa pionruggar (som var tvungna att flyttas, grävde upp dem med knoppar och allt, även dillpionen…) Delade på dem och satte dem så det blev många, små "buskar", jag hoppas få en lång rad pioner där när de växt ihop lite. Ivartfall, ihop med pionerna så växer där funkia (vanlig grönbladig, inte variegerad), riddarsporrar, Rosor (Bonica), backnejlika och dagliljor samt diverse tulpaner. Säkert annat också, men det är vad jag minns på rak arm:)

Det låter som en underbar och välplanerad rabatt. I och med att pionerna blommat färdigt på försommaren, är det fint med annat som tar vid.

Riddarsporrar hade ju varit unerbart. Har försökt själv med dem ett antal gånger, men sniglarna älskar dem. Har gett upp!
Min dotter och svärson har en klint som vuxit ihop med pionen. (bondpion) Trädgården har förvildadt i några år innan de övertog den, så detta är naturens verk. De har valt att låta det stå kvar så, för färgkontrasten blev så bra.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Plantera inte pionerna för djupt eftersom då utblir blomningen. Rötterna ska var i jordytan.

Tack för alla bra tips. Skall nog sätta lite tidiga tulpaner samt ev. backnejlika också.
Fungerar det med funkia direkt intill pionerna? Enligt mina uppgifter behöver pionerna luftigt runt rötterna för att inte få rotröta
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Nja - tror inte funkia är det ultimata valet. Försök med något som har mer upprätta stammar och luftigare bladverk.