Lite besviken...
Jag har i flera år tänkt plantera en favoritbuske i min lilla trädgård: doftschersmin. Så jag köpte två stycken. "Lättodlad", "anspråkslös" stod det när jag läste om den. Det lät ju bra. Men nu står det två bruna skelett utan blad i trädgården. Är det kört? Eller skulle man kunna klippa ner rubbet och se om det är nåt liv i rötterna?
Vänta ett tag, de kanske bara inte kommit igång ännu. Men ja, det går att klippa ner dom i marknivå.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1: De såg så fina och livskraftiga ut när jag köpte dem, små gröna blad och spänstiga grenar. Men nu - kala och bruna.
Undrar om de frusit ihjäl?
Det är svårt att svara på varför, det kan ha varit för vattensjukt, för kallt, för varmt osv. Sånt händer tyvärr, så tar de sig inte och du vill ha en sådan, så plantera den på en annan plats i trädgården.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Har du kvittot kvar? Om du köpt dom på en plantskola så brukar dom ha garanti så man kan få nya. Prata med dom.

Vilken zon bor du i? Vad har du för jord? Fick de ordentligt med vatten? När planterade du dem?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#5: Zon 5, den naturliga jordmånen här är rätt sandig men vi hade i planteringsjord i groparna. Jopp, vi vattnade mycket, och de fick dra i sig vatten innan i en hink.
Hmm… när planterade vi dem? 3-4 veckor sedan.

Och har ni gett varje växt minst 10 liter vatten i veckan?
Konstigt att de går ut så fort - frost?
Min är jättestor, men så växer den i lera.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Antagligen var de inte abhärdade utan kom direkt från tyskland eller holland och frös när det blev frost. Jag hade väntat på nya blad som troligen kommer om de frusit.