Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5505 ggr
ms-mee
0

Djungelgurka

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förälskade mig i djungelgurkan förra året, så i år sådda jag självklart igen. Jag lyckades även övervintra en planta och en stickling från förra året. 
MEN de har något vitt på sig. Det ser ut som nå mjöl/damm. Och vad jag sett verkar det bara vara på de från förra året. 

Är det någon som har en aning om vad det kan vara för något? Vill verkligen inte göra mig av med dom när de är så fina.

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

ms-mee
0

Även på bladen

//Helene

ms-mee
0

Små "stänk" här och där

//Helene

Åsa S
4

Det är mjöldagg. Mjöldagg drabbar främst växter som inte står i bra miljö och som inte riktigt trivs, det brukar försvinna när de hamnar i bättre miljö. Tills vidare kan man bromsa angreppen genom att spruta med atamonvatten (nån kapsyl atamon + 0,5-1liter vatten). Det finns många mjöldaggsarter och de är ofta bundna till ett fåtal växtslag så mjöldagg på djungelgurka lär inte hoppa över till en massa andra växter, de enda som kan vara i risk är andra som hör till samma växtfamilj.

ms-mee
0

Tack! 
Förhoppningsvis blir det bättre väder snart så den kan flytta ut :)
Men jag har sprutat på atamonvatten iaf. Hur ofta ska jag göra det? Räcker det med en gång eller ska jag göra det varje dag tills det är borta?

//Helene

[peter54]
0

Jag har läst att man måste byta jord varje år där man sätter sina gurkplantor, annars utbryter bladmögel eller mjöldagg på de nya plantorna.

Vi har byggt ett pytteväxthus för 4 gurkplantor och 4 tomatplantor. Bottenlådan rymmer omkring 400 liter jord och ett år la vi bara ett lager ny jord överst. Det året blev det inte en gurka och plantorna blev helt översållade av mjöldagg och dog.

Efter det tömmer vi lådan på hösten och fyller på ny jord varje vår och problemet har aldrig återkommit.

ms-mee
0

#5 De två plantor som hade mjöldagg blev omplanterade för ungefär en månad sen. Så förhoppningsvis försvinner det.

#3 En planta torkade ut och dog efter att jag sprutat på atamon :S Och den andra har flera torra blad. Är det vanligt?

//Helene

Åsa S
0

Atamon skadar inte växter överhuvudtaget mer än om man sprutar i solsken då vattendroppar kan fungera som brännglas. Kan vara att svampen skadat bladet såpass att växte bestämt sig för att göra sig av med et och sugit tillbaka allt vatten och näring ur det.

ms-mee
0

Okej. Ena dog ju och på den andra är bladen helt skrumpna. 
Håller tummarna att den inte dör helt. Tack för hjälpen!

//Helene