Smultron från frö
Jag köpte smultronfrön och sådde för ca en månad sen. De har grott fint och har nu små små karaktärsblad. De står dock tätt, för jag bredsådde.
När är det dags att skola om dem? Hur stor kruka behöver varje planta efter omskolningen? De är ju ännu väldigt små, bara någon cm höga. Kan man sätta flera i samma kruka eller ska de stå en och en?
Jag har aldrig sått varken smultron eller jordgubbar förr.
Jag har haft månadssmultron som jag sådde från frö. De växte bra och gav skörd i flera år innan maken i misstag tog bort hela raden. Nu fick jag inspiration att så nya.
Här finns lite info om hur du gör:

Lånar lite plats här efter som min fråga är relaterad. Jag vill så månadssmultron nu, lite sen enligt rekommendationerna men vill testa ändå. På fröpåsen står det att de ska stå mörkt och kallt i fyra dagar, och sedan mörkt och i rumstemperatur.
De här första fyra dagarna, hur kallt ska det vara? Ska de stå i kylskåpet?
Mina grodde utan problem helt utan kyla. De såddes ytligt och stod i rumstemperatur i ett ljust rum och grodde på en vecka ungefär. Sen gick de sämre. De växte nästan inte alls, och när jag skolade om dem dog många. Efter omskolningen växte de inte heller så tillslut gav jag upp. Jag behöver platsen för andra sådder så de åkte i komposten. Jag får köpa plantor helt enkelt, och så ska jag försöka föröka dem med revor istället.

Tack för svaret! Får testa helt enkelt, har ju redan köpt fröna.
Är det någon som vet varför dom ska stå kallt? Jag tänker lite på vernalisering, om det är samma sak som med höstsådda spannmål som måste gå igenom en kall period för att kunna gå i ax? Fast med smultron? Känns lite väl komplicerat.
jag skulle inte separera dem eftersom de växer som en matta i det fria så de kan inte direkt stå för tätt :P