Ötrträdgård i kruka
Tänkte anlägga en liten "ört-trädgård" inomhus i krukor. Det jag är intresserad av att odla är Basilika, Timjan, Oregano och Rosmarin. Jag har fått lite fröer av släkt och vänner så tänkte sätta från frö. Men vill gärna ha lite tips. Dels vad bör man tänka på för att få det att ta sig ordentligt? Sen hur ska man låta dom stå sen? Ljust, direkt solljus, varmt, svalt? Alla örter i var sin kruka i samma fönster eller olika fönster?
I köket har jag två fönster, det ena mot norr och det andra mot öst med direkt solljus på förmiddagen.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja är ingen expert på området men de gånger jag gjort det är att jag enkelt följt planteringsråden för de olika örterna. Blöt jorden och Lägg över platspåse så det blir som ett litet växthus, slipper man vattna medan man väntar på att de ska gro.. När plantorna börjar växa så tar man bort plastpåsarna bara. Sedan har jag aldrig ställt sådana växter i direkt solljus, främst för att jorden torkar så fort och det blir för varmt så halvskugga skulle jag nog rekommendera.
Kan dock inte säga på rak arm om någon ört tar ut den andra (alltså påverkar) om de står bredvid varandra men det är mycket möjligt att dem gör. Inget jag har märkt isåfall, förvisso brukar jag plantera dem i lådor och då många olika i samma låda.
Nu har jag förvisso flyttat ifrån min lägenhet och bor med min sambo som äger hus och trädgård så då har jag anlagt örtagården i pallkragar istället och väntar nu med spänning på att de ska växa. :D
Lycka till med dina örter, alltid kul att ha eget 😃
Vi har också trädgård, men vill hellre ha mina kryddor nära till hands när jag lagar mat, därför väljer jag kruka ;P En annan orsak är dessutom att det luktar gott och är fint att ha i fönstren.
Bra tips med plastpåsen, minns att jag gjort så förr men det var för längesen för att finnas kvar i mitt huvud.
Varför då inte så i krukor och ta in när de är stora. Gör du flera av varje sort så är det ju bara att alternera så de som du skördat kan växa på sig igen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Nu hänger jag inte med? Jag har ju tänkt att så i krukor att ha inne…
#4 Jo, men jag menar på att du tar in när det är dags för skörd, så du hela tiden har färska plantor. Ex sår du 5 krukor basilika, tar in kruka ett, när du knipsat topparna på den ställer du ut den och tar in kruka 2 och fortsätter så tills du är tillbaka på kruka ett som då vuxit till sig igen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 Vad menar du med "tar in", jag har tänkt att ha dom inne hela tiden. Varför skulle jag ställa ut dom?
#6 För att de växer bättre utomhus och du slipper många av problemen man får inomhus samtidigt som du skulle ha mer färska kryddor att ställa på fönsterbrädet. Du gör ju givetvis som du vill, bara gav ett högproducerande tips. 🙂
#7 Utveckla gärna. Varför växer det bättre utomhus och vad är det för problem man får inomhus? Mer färska kryddor inne? Hur menar du?
#8 De får inte tillräckligt med ljus och blir då rangliga och lever inte lika länge. Sedan så ser ju en kruka med nedklippta örter inte så kul ut medan du väntar på att de ska växa upp igen. På "mitt" sätt slipper du ha den fasen i fönstret utan går bara och hämtar en ny fullvuxen.
#9 Men om dom ska stå ute då, kan dom stå i direkt solljus eller hur har man dom placerade då? Klarar dom direkt solljus ute bättre än dom gör inne? Hur funkar det med regn o så? Är dom känsliga för det?
Sår du ute alternativt skolar ut dom när de kommit upp så går det hur bra som helst att flytta runt sedan och kan stå i sol.
Oregano växer vilt i Sverige, så den funkar utmärkt utomhus liksom timjan och rosmarin, basilika däremot tycker inte om temperaturer under 8 grader, så dom tar man in nattetid tills frostrisken är över.
#11 Så då klarar dom sol ute men inte inne?
#12 Ja, mycket bättre. Inomhus får de ingen "solbränna" som skyddar, samt så är klimatet torrt.
#13 Men hur är det med regnskurar å sådär när dom står ute i kruka? Funkar det?
Sålänge de inte står i en sluten behållare så är det suveränt med regn.
#15 Går det fint att plocka in dom sen igen, eller hur mår dom då?
Smart tips det där med att så i många krukor och ta in efter hand samt ut efter hand. Har jag aldrig tänkt på 🙂
Har man bra dränering så klarar dem absolut regn men självklart går det väl att sätta dem på en liten mer regnskyddad plats eller så, dock inte sluten behållare som #15 nämnt. Jag har många av mina växter (då blommor och gröna plantor) ute på altanen. Vår altan har ingen isolering, ingen dörr i dörrhålet ut mot trädgården (tänkt att det ska komma dit någon dag men inte gjort det än) samt vanligt plankgolv med lite mellanrum mellan plankorna så där trivs växter hur bra som helst, de står som ute fast mer vind-, regn- och solskyddade även om det många fönster på altanen såklart 😃
Obs, glöm bara inte markera vad du har planterat i vilken kruka, även om man ser det när de växt upp är det alltid lite festligare med söta skyltar eller ett band runt krukan där örtnamnet står.
#16 Jajamensan, det är ju det som är hela grejen.
Den enda kryddan som verkar trivas inomhus hos mig är Basilika. Resten har jag utomhus för att de precis som skrivits i tråden blir rangliga och trista.
/Maria