Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 3557 ggr
helisa
0

Lus på blommor

Ä det någon här som kan ge mig ett tips om en av mina pelargon plantor har lus, samtliga hade lus i fjol när jag tog upp dom från källaren. I år hade en planta lus och när jag sen tog fram dahlia lökarna var dom full med lus, så även min näckros. Alla förvarades på samma ställe i källaren.

[Shettisar]
0

Prova att blanda 1dl såpa, 1dl T-Gul,1dl vatten.Upprepa behandlingen tills lössen är borta. De säger att man inte ska förvara Pelargonier på samma ställe över vintern då det kan finnas lusägg kvar i omgivningen.

helisa
0

Jag använde blandningen i fjol då jag hade lus på alla pelargonerna o dom spred sig till mina frösådder, kan tillägga att hela frösådden dog  :(  men lusen överlevde tills jag dränkte plantorna (utan jorden) i vatten tunnan där jag hällt i "klass 3" bekämpningsmedel. Men jag ska byta plats till hösten vid förvaringen.

Åsa S
0

Löss i plusgrader lägger inga ägg de föder levande ungar utan befrukting = jungfrufödsel. Det är mera bladlöss som lever på våra utomhusväxter som lägger ägg på vedartade växter på hösten som klarar av våran vinter (under sommaren föder även de levande ungar)

Den där såpablandningen låter på tok för stark inte mer än 3-5% såpsprit i vattnet annars kan man skada växterna.

Såpspriten funkar så att den lägger sig som en hinna på lusen som kvävs (den andas via hål i huden). De löss man inte träffar brukar klara sig och de sysslar som sagt med jungfrufödsel så det räcker med att en överlever så man får spruta mer än nån gång. Vill man minska ner sprutandet köper man provadospray för den går in i växten och gör växten giftig för lössen så när de suger växtsaft förgiftas de.

beem
0

Jag spolar  av den lusiga växten i duschen. Därefter använder jag Provado Calypso och sprutar. Det är effektivt. Upprepar efter ca 1 vecka osv tills jag ser att det är borta.

https://www.blomsterlandet.se/Vaxter-och-tillbehor/Tillbehor/Vaxtvard/Insektsspray-Provado-Calypso/

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

helisa
0

Ok, då ska jag leta efter Provado. Just nu så har dahlia knölarna och pelargonen fått bada ute dränkta i vattentunnan i flera dagar. Näckrosen är delad i mindre bitar och ligger i hinkar med vatten ute. Är så jäkla less på dessa löss nu.