Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketter: ohyraskadedjursjukdomar
Läst 3837 ggr
Fii
0

Mjöliga knölar på aprikosträd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Har nyligen flyttat och och fått ta över ett växthus med ett aprikosträd. Det har börjat bli grönt och blommar så smått. Har nu även upptäckt att där är ett gigantiskt myrbo under trädet vet inte om det påverkar trädet på något vis men är inte jätte glad över mängderna myror som finns i växthuset.

Det jag nu har upptäckt och är mer orolig över än myrorna är att jag har hitta massa mindre knölar på grenarna framför allt de mindre skotten. Har pillat bort några och då är de som skal fullda med något vitt kornigt ungefär som mänder av små ägg eller något annat. De jag pillade bort som föll ner på marken gick myrorna och hämtade upp.

Försökte ta någon bild för att kunna visa innehållet i knölarna. De är inte stora, ungeför som ett riskorn och innehållet som socker.

Är det någon som känner igen dessa knölar? Är det skadligt och vad gör jag i så fall åt det?

Tacksam för hjälp

Fii
0

Några fler bilder…

Fii
0

…

Tant Grön
0

Det ser ut som sköldlöss. Jag hade det på ett persikoträd som jag hade i växthuset. Varje år så pillade jag bort alla sköldar och penslade med rödsprit. Lade ut lite tyg på marken så jag kunde kasta bort dom, så inte myrorna bar upp dom igen.

Fii
0

Åhh tack så mycket. Vet jag vad jag ska börja med imorogon :) Blev du av med dem till slut?

Tant Grön
0

Ja, men jag hade inte på långa vägar så mycket som du har. Hoppas du får bort dom.

Fii
0

Ska göra ett tappert försök, flyttade hit nu i våras så har ingen aning om hur det varit tidigare år.

Såg också att de gillade citrusväxter, tack och lov står det i kruka så det blir till att plocka in det trädet igen.

kickboard
0

Jag har fått sköldlöss på mina orkidéer också, så de tycks trivas lite överallt.  Har plockat bort alla jag sett och spritat efteråt, men jag för en ojämn kamp.

Åsa S
0

Oj jisses det var många sköldlöss och de är svårbehandlade + de sprider sig ofta rätt bra så växter som stått i närheten får man nog ha i karantän. Sköldarna gör så att de ofta klarar sig mot sprutningar av såpa och dyl.

Fii
0

Som tur är finns det bara två växter i växthuset nu efter att citrusen tagits in och står ensam i ett fönster. Vindrutorna tycks lössen inte gilla. Har skrubbat hela växten med tandborste för att få bort lössen ska nu pensla med t-röd och se vad som händer. Är dock rädd för att trädet inte kommer återhämta sig. Många grenar som har dött och flera som inte ser friska ut.