Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettervilda-växterogräs
Läst 7298 ggr
Gasoline
0

Ta bort nyponbuskar

Hur blir man av med nyponbuskar? 

Jag provade för något år sedan att gräva upp dom, följde rotsystemet och tog bort allt jag hittade till största möjliga måna. Dom växter nere på vårat gärde men dom hade börja krypa ut på gräsmattan. 

Nu attackerar dom igen, nu är jag inte arbetslös och hinner inte att gräva upp dom lika noggrant som sist. 

Hoppas på att ni har några bra tips eller "quick fix" för detta?

Gasoline
0

Eller ja, jag är inte säker på att det är nyponbuskar, men misstänker att det är det.

Skogshumblan
0

Vi har haft berberisbuskar som vi grävt upp men som kommer igen. Vi kör över dem med gräsklipparen, då kommer de inte upp även om rötterna säkerligen finns kvar. Är det små plantor kan du prova med ogräsättika som du penslar/ sprayar på plantorna. Roundup är tydligen effektivt men inget jag provat eller rekommenderar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Gasoline
0

#2 tack för ditt svar. Dom börjar ju att växa ute på gärdet där vi inte kan köra över dom med gräsklipparen, sedan letar dom sig upp på gräsmattan och ibland hinner dom bli för grova innan gräsklipparen kommer fram. Kanske ska ta mig till typ granngården eller någon trädgårdsaffär och be om råd och hjälp, jag har inte riktigt tiden att gräva upp burkarna igen. Det tog några dagar för mig sist och det var ju helt ok när man var hemma och skrota, svårare nu när man har jobb med dessutom ganska mycket övertid i perioder. Vart hittar man ogräsättika?

Skogshumblan
0

Jag hittade på stormarknad, typ Ica, Coop, citygross, Bauhaus, k-rauta osv men ställen som säljer trädgårdsgrejer kan säkert hjälpa dig. Hoppas du får bort dem!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Gasoline
0

Toppen, tack. Ska kolla lite :-) Ja, det hoppas jag med.

VildaVittra
0

Hägna in och köp ett par grisar eller getter som går där en säsong.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
0

#6 om du bara visste hur mycket jag önskar att vi kunde ha getter (härliga och älskvärda djur) men jag har hört att dom ska vara svåra att hålla i inhägnad så jag törs inte. Skulle dom rymma till våran sommarstuge granne skulle det bli grannfejd. Dessutom har jag sett hur bilar kan bli att se ut när dom rymt, och jag fruktar lite för våra bilars liv, haha :-)

VildaVittra
0

#7 Afrikanska dvärggetter då? De lär inte kunna ha ihjäl era ungar. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gasoline
1

#8 haha :-) Får slå ju vara lättare men dom är inte lika trevliga och ska tydligen vara mer kräsna än getter. Jag får börja med någon trädgårdsbutik :-)