Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1640 ggr
grodprinsessa
0

Misslyckad sådd

Hej!! 

jag började så entusiastiskt vid påsk. Det grodde fint och hjärtbladen kom upp… sen poff var mina små plantor trötta, hängiga och ledsna, fortfarande fuktigt i jorden och det var ny jord så det kan väl knappast vart näringsbrist…. Vad ska jag göra???? Jag vill ju att det växer sig stort och starkt så jag kan käka massa sallad och grejer i sommar. 

Jag har haft ett miniväxthus och en pluggbox där jag förvarat hela paketet.

Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.

tlover
0

Har du planterat om dom och slutat ha dom under plast efter att dom fick hjärteblad eller lät du dom bara stå i samma kruka?

Det skulle annars kanske vara fel temperatur, många växter blir långa och gängliga i rumstemperatur (dvs för varmt). Vi flyttar det mesta till garaget efter omplantering.

l'm back

kickboard
0

Kanske alltför fuktigt så sådderna ruttnat?  Hade du sådderna inomhus eller ute?  Om miniväxthuset står utomhus kan plantorna ha frusit.

Det är inte vanligt att småplantor ger upp på en gång.

grodprinsessa
0

Dom fick bara hjärtbladen och omplantering ska väl ske efter nästa bladpar? 

Jag flyttade dom från inomhus till miniväxthuset… Riktigt så kallt har vi inte haft, några plus har det allt vart varje natt. Sedan har jag tagit av plastlocket och låtit dom stå i solen också för att inte bli gängliga… Nu har jag flyttat in dom igen för att vara snäll…. 

I must be a bad mother for plants :(

VildaVittra
0

#3 Plantor ska skolas ut i solen, man kan bara inte slänga ut dom i det starka ljuset rakt av, då riskerar de att dö.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

grodprinsessa
0

Dom kanske fick för mycket sol då =(

tlover
0

#3 enligt min man (som kan mer än jag så jag dubbelkolade med honom) ska man omplantera efter hjärtebladen men avhärdning är också jätteviktigt såklart och jag tror nog det är det som blev fel i ditt fall.

Jag har satt myggnät i två lager över söderfönsterna som  vi har det mesta av försådden i.

Annars skulle dom inte klara av en dag ens.

l'm back

grodprinsessa
0

#6 så direkt när hjärtbladen kommer borde jag omplantera? Det känns ju så litet och ynkligt då =S Vill ju att dom ska ha massa rötter först…

Okej jo det är nog så =/