Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1098 ggr
fredrikh
0

"Hemmafrö" vs köpt butiksfrö

Hej!

Jag satte för några veckor sedan körsbärstomater, både av mina egna frön från skörden året innan, och köpta frön från butik. Nu när det blivit plantor av fröna så märker jag att plantorna ser väldigt olika ut beroende på om det är mina frön eller köpta frön. Är det någon som vet varför det är så?

nickiee
0

finns så många olika tomat sorter

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

kickboard
0

Det beror nog helt på sorten hur plantorna ser ut.  Egna frön behöver inte vara sämre, men det är inte sagt att tomaterna blir exakt likadana som ifjol.

fredrikh
0

Jag köpte fröna från butiken förra året, de blev tomatplantor och av några av frukterna tog jag frön av och satte i år, och samtidigt satte jag det som fanns kvar från påsen med frön jag köpt från butiken året innan. Det är alltså samma sort så det kan ju inte bero på det?

Åsa S
0

Det kan ju även hända att dina plantor förra året korsade sig med nån annan tomatsort,  Tomat kan ibland korsa sig även om de oftast pollinerar sig själva och då blir de ju snarlika som de såg ut året innan. Om de korsat sig kan de blir mer olika sig än året innan.

Tant Grön
0

Kanske är fröna en F1hybrid, då blir det så. Eller så är dom korsade. Men det kan ju vara spännande att se vad du får för tomater.

Sukram
0

Dom köpta fröerna är det samma sort du hade förra året?