Vattenfall/damm
Hej
Jag hade tänkt göra ett vattenfall i sommar i min trädgård. Jag hade tänkt en väldigt liten damm på en jordhög som jag tänkt plantera blommor på. Sen rinner det 2 vattenfall från dammen till en mindre damm där nere. Har en stor vacker rot vid jordhögen som jag tänkte vattenfallen skulle få runda och mötas framför.
Måste man lägga ut en sån där plastduk eller skulle man kunna täcka med betong direkt på jorden?
Har aldrig gjort något sånt här eller ens funderat på det men skulle vilja använda mig av betong som jag kan sätta stenar osv i.
Ha en bra dag! // Pernilla
Ska du gjuta en damm så måste du använda armeringsnät, annars kommer sprickorna som ett brev på posten.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej. Tack ska du ha! =)
Ha en bra dag! // Pernilla
Det är en riktig konst att gjuta en damm så att den håller, så håll dig till gummiduk :-) Bäckfåran gör du sådär te ggr så bred som du vill att bäcken skall se ut att vara, så att du kan täcka med sten och stapla upp efter kanterna så att duken döljs. Dammarna gör du med en hylla sådär 10-30 cm under vattennivån så att du kan stapla sten där och gömma duken. Dammduk är skitfult ;-)
Vattenfall är inte det lättaste att få till heller, du får bygga en trappa innan du lägger på dammduken sär du kan lägga ett par platta stenar och om vattnet ändå vill smita under och vid sidan av stenarna kan du gjuta på duken.