Svartmyror på pionerna!
Hejsan!
Ny här (men inte på ifokus) och jag känner jag behöver hjälp! Kollade precis på mina pioner som knopparna börjar spricka på och de är översållade med svartmyror som kilar runt på alla fyra plantor! Hjälp! Har inte sett det tidigare år. Är det farligt för blommorna och vad kan jag göra …?
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com
Jag har fått för mig att dom äter löss? Men jag kan ha fel. Vi har myror på pionerna men dom verkar må bra ändå. :)

Myrorna äter sötsaker på pionknopparna motsvarande honungsdagg. Normalt gör de ingen skada på knopparna men om de är i stora mängder kan knopparna torka och slår inte ut genom myrornas enträgna slickande.
Jag har också myror på mina men har aldrig märkt att de skulle göra någon skada.
Såg på det där norska trädgårdsprogrammet för några veckor sedan ("Grön Glädje"?) och då tog de upp myror på pionknoppar. Mannen sa att myrorna äter av det söta sekretet som pionerna utsöndrar, och att om man har väldigt mycket myror på dem så kan det vara så att orsaken är att det är extra mycket "klet" på knopparna och att det drar till sig mycket myror. Det kletet kan i sin tur skada blomningen, på så vis att knopparna "klistras igen" och inte orkar veckla ut sig utan istället torkar de in. Det kan man avhjälpa genom att (i tid)vattna pionen ordentligt, så den får kraft och ork att ta sig igenom "kletet". Jag lyckades faktisk komma ihåg det (!) och gav mina pioner en rotblöta med vattenslangen när det var som torrast för ett par veckor sedan.

De pioner som finns hemma i min trädgård har också alltid svarta myror på sig. När jag var liten var det en pionknopp som mamma väntade på att den skulle slå ut och var och kollade på den varje dag. Jag såg att den knoppen hade svartmyror på sig och nöp av den, sprang in med den till mamma och sa: "titta, det var myror på den"! Ni kan ju gissa hur glad hon blev då…
Men trots att vi har myror varje år på våra pioner så har det inte skadat blomningen, och det är skönt:)
Kramar//Carro
Stackars din mamma:) Jag förstår hur hon kände det. Förra året så väntade jag på en bondpion, att den skulle blomma alltså. Så en dag satte jag upp vattenslangen för att min son och hans två kompisar skulle kunna svalka av sig, precis bredvid trädet där pionen var planterad. Fick två dagar senare se att dom små terroristerna hade BRUTIT AV så gott som varenda knopp och kastat runt dom på hela gräsmattan! "Men mamma, dom såg ut som bollar…" fick jag som förklaring. Suck…
Underbart att vänta på pionerna, nu väntar jag på min doftpion ska slå ut. Kanske gör den det till nästa helg. bondpionerna 2 st har blommat över. Lång väntan på kortvarig fägring, men det är värt det. Jag har bilder på pionerna, men de finns kvar i kameran ännu.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Nej det är inget farligt. Jag har alltid haft dem på mina pioner. Visst är det underbart att de blommar nu

#6 Ja se barn och blommor. Men man älskar dem ju båda…..
Jag har också myror på mina pionknoppar och brukar peta bort eller duscha bort dem om de är för många och om jag har tid. Går just och väntar. Har en stor Sarah Barnhardt som jag haft några år, men också en Felix Crousse och en Krinkled White som fått tre resp två knoppar för första gången. Om någt händer med de efterlängtade knopparna kommer jag att bli helt översiggiven.
Enligt piongurun Herman Krupke är det inget farligt. Stämmer också med min erfarenhet
Låt dagen idag bli din bästa hittills!