Exotiska frukter!
Halloj allesammans! Jag är helt ny på sidan och brinner för det här med att plantera saker! Särskilt exotiska fruktplantor och jag har genom åren planterat en hel del exotiska fruktplantor! Min specialité är faktiskt bananpalmer! För närvarande har jag precis startat om all odling och införskaffat lite växtnäringsämnen, växtlampor osv :) Har ordnat till en liten plantering som jag postar en bild på snart:)
Det ser spännande ut!
Skriv gärna en lista över vilka sorter du odlar.
Wow har du dragit upp bananplantor från frö?? Det är en bedrift värd all beundran bara att hitta de pyttesmå fröna ju :) Själv lyckas jag aldrig, någongång glömmer jag vattna eller så möglar det…
Frön funkar utmärkt beroende på vilken sort det är! Våra köpbananer från Ica har tex inga frön som kommer gro! Jag har mest använt mig av sticklingar från några av mina stora plantor som jag sedan drivit upp! Min största planta är 3år och ca 2meter hög.
#2 Fantastiskt intressanta sorter du valt och vackra bananplantor! Lägg gärna upp fler bilder från dina odlingar.
Tackar ödmjukast! Jag ska fota lite i helgen tänkte jag, längtar till våren o sommaren. Då kommer alla växter ta hög fart i tillväxten!:) Funderar på att försöka plantera yttligare några fler exotiska plantor i veckan!

Jag har avokado och passionsfrukt. Planterade tamarillo och pepino för nån vecka sen och dom har kommit upp fint. Satte litchi för några dagar sen så nu väntar jag med spänning. Mango har jag provat två gånger utan resultat. Kiwin ville inte heller. Får du passionsfrukten att blomma?
Skynda långsamt så går det fortare.
Låter spännande Linnea! Väntar med stor spänning på min lichi!:) ska köpa rambutan snart också den verkar spännande! Angående din mango, har du testat att skala kärnan med hjälp av en kniv? Bända upp det yttre skalet för att få ut självaste centrum kärnan? Borde vara relativt lätt att få den o gro, gärna fuktig och med undervärme tex ett element. Passionsfrukten borde blomma, det ska vara stor chans till det iallafall! En vän till mig sådde en planta för ca två årsedan och senast nu i höstas kunde han plocka 2 frukter från den!

Jag hade velat testa fler udda grejer men har svårt att hitta i mina vanliga affärer..
Skynda långsamt så går det fortare.
Hmm okej… Jag brukar besöka typ Ica maxis exotiska frukt hyllor, beroende på årstid så finns det ofta varierande frukter där då och då!
Vad fina! Vilken är mangon? Jag satte en mangokärna för ett par veckor sedan som till min stora förtjusning precis har tittat upp!
Tack!:) är mest nöjd med tamarillon! Den slår ut ett större o större blad för varje vecka som går!:) vad kul för dig! Min mango är den i bruna krukan!
lichi är så roliga, hur växer dom?
Gud vad bra jag stavar…
Lichi den ruttnade bort så lyckades inte få den o gro… Nu när du nämnde den så måste jag gå ner till affären o köpa ett par!:)
#15 ok synd:/ och ok:)
Gud vad bra jag stavar…
Får bli ett nytt försök såhär in på våren:)