Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2713 ggr
Lillhumlan
0

Daggkåpa...

…tycker att det är så vackert, speciellt på rosendals trädgårdar….mmmmm njuter i fulla drag av det snorgröna lime:iga våriga härliga och självklart av de vackra daggpärlor som samlas på morgonkvisten.

Nåväl, är det någon som känner sig bekant med dem? Var vill de växa och gro och bo, vilket läge, mycker eller lite sol osv osv……. tror att de kommer få finna sin plats någonstans i trädgården.

/lillhumlan

Diana61
0

De tycks triva i skugga bland buskar och under träd, för det är där jag jämt ser dom.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Lillhumlan
0

Åhh det låter ju toppen med skugga, skulle kunna ha dem på min framsidan sen då,….toppen bra.

TACK.

Men vist finns det olika sorters? Stora små? finns det mer skillnader?

blomje
0

Jag har Jättedaggkåpa som växer bra på fler ställen på tomten, bl.a. i full sol - de är frodigast. Oerhört lättskötta - frösår sig gärna, lätta att dela på m.m. Blev utvald till "årets perenn" för några år sedan

Mervi
0

Ja, den frösår sig och jag får den överallt, ibland lite jobbigt, men den är jättevacker.

Lillhumlan
0

Vad roligt en växt som jag äntligen känner att jag får lite härlig respons på.

Humlen var för stickig tydligen och det känns inte bra när man har småbarn.

Får hitta på något annat till min berså.

tack alla.

Amiechan
0

Äsch då. :) Om du har Rosor kan du ha humle. Barn lär sig undvika det som sticks (och inte är farligt när de testar). Och precis som med alla växter som inte är sköna attt svepa förbi med bara ben får man bara komma ihåg att ha rejält med extra plats så man slipper närkontakt. :)