Vad tror ni om en humleberså?
På framsidan som är relativt stor så har vi i tankarna att göra en rund humleberså, vist låter det mysigt, det blir nog grus inne i den och ut i en gång som leder mot baksida och framsidans entre. Även ett träd alt en Jasminbuske kommer att få smycka vår framsida.
Har ni några trädtips, själv har jag haft kastanj och ek i bakhuvudet när jag tänkt. Frågan är bara om det finns små kastanjer/ekar? Jag vill ju inte gärna ha en bjässe som riskerar att drösa in i huset om det kommer en ny gudrun eller per blåsandes.
Tar gärna emot trädtips, även till baksidan där jag vill ha fruktträd 2-5 st.
/Lillhumlan

Tycker att det låter jättemysigt med en humleberså.Om du inte vill ha ett träd som inte blir så stort så fick jag tipps från den nya tidningen "allt om trädgård" som kom nu i veckan.Trädet heter Silverpäron pyrus salicifolia 'Pendula' kallas också Nordens olivträd.Silverpäron är långsamväxande och stannar vid 4-6 meter.Ska se om jag kan hitta nån bild på det tror att nått sånt skulle passa på din framsida som inte blir så stort och så ser den ju lite anorlunda ut också =)

Hittade en liten bild på silverpäron =)
Jag tycker humle kan vara ganska "rivig" att gå förbi så jag skulle gilla en ganska stor öppning in i bersån - speciellt om humlen trivs för då brer den ju ut sig så sjukt mycket! :D Men snyggt och mysigt tror jag absolut det blir!
Vilket hade du tänkt? Humle eller guldhumle? :)
Går silverpäronet här uppe hos mig månntro? Förr provade jag allt hejvilt men m åtstramad ekonomi har jag blivit löjligt feg. :(

Vet inte vart du bor men det står att silverpäron är härdig i zon 1-3 men kan klara sig upp till zon 4,om läget är skyddat och soligt.Dem ger tipps på ett annat alternativ med silvriga blad om man bor i dem kallare bredgraderna en silverbuske Elaeagnus commutata,en ca 2 meter hög buske,som klarar sig upp till zon 8. Kanske kan passa =)

Håller med Amiechan. Humle blir litet vass och brer ut sig mycket, så den kräver stor plats! Annars är det en vacker växt.
Är det en honplanta med "kottar", så drar den till sig många getingar.
Ett annat förslag är Clematis fargesoides 'Summer Snow', som går bra i zon 3-4. den är litet snällare och helt underbar, när den blommar. I år har vår Summer Snow blommat från midsommartiden, men andra år börjar den inte förrän betydligt senare.
Du skrev att ni funderade eventuellt på Jasmin - menar du möjligen Schersmin? De två blandas ofta ihop.
Vinterjasminen är en gul klätterväxt som blommar med gula blommor i jan-mars, medan Schersmin är en vårblommade buske med vita väldoftande blommor. Där finns en sort, som heter Smultronschersmin och som luktar smultron. Den är verkligen odlingsvärd!

TACK för ALLA tips!
1,2# Fint träd, det kommer stå ganska så skuggigt, funkar det? Är det hänggrenar?
Tack för dina tips.
3#Humle eller Guldhumle, jag är så ny i trädgården så det har jag inte en susning om, vad är skillnaden?
6# Humle…ja jag hade tänkt den med kottar, men inte om det blir mkt getingar. Får tänka om IGEN…suck haha, men lite charmen också. Tack för dit tips, jättefin växt, kan den klättra på störar?
OJ det var något nytt för mig trodde att det var jasmin jag ville ha men icke……det är ju Schersmin, och luktar heeeeeelt uuuuuunderbart gott. Man lär så länge som man lever. Tack för tipsen.
/Lillhumlan
Guldhumle är en humlesort som har gulare blad. Mycket vackert, speciellt i mörkare delar av trädgården.
Det finns ett par bilder i den här bloggen.