Balkonglådor!
Hej allesammans.
Små nykläckta plantor av chili, blomman för dagen, basilika och timjan trängs i små krukor i mina fönster och nu är det dags att hitta på vad som ska få växa på balkongen.
Har köpt ett litet "växthus" på Clas Ohlson (en hylla med borttagbart plastöverdrag) och dit ska chiliplantorna få flytta så småningom. Paprika är också planerat, och kanske jag kan få tag på någon tomatplanta.
Fundering om balkonglådor: De jag ser i affärer har inga hål i botten - behövs det? Är det inte risk för att växterna drunknar ifall det skulle t ex regna mycket? Tänkte alltså fylla upp hela lådan med jord (lecakulor i botten).
Fundering om hinkar: Tänkte så lite morötter och möjligtvis sätta potatis i hinkar. Behöver de ha hål i botten? Funkar det med vanlig planteringsjord?
Och slutligen: Blomman för dagen tycker jag är kul för att den växer så himla fort och mycket. Har ni något tips på någon annan liknande växt (gärna klängväxt) som är lätt att ha att göra med?
MVH Askan
Om man har leka i bottnen, brukar jag borra hålet en bit upp på sidan på lådan, då får man en vattenreserv i bottnen. Så gör jag även på hinkar och liknande som jag använder till odling.

Balkonglådor, som man hänger över balkongräcket, är ju inte särskilt djupa. Därför bör man göra hål i botten så att överflödigt vatten kan rinna ut. Lekakulor i botten är också bra att ha där.
Krukor, hinkar o dyl som man ställer på golvet bör man vara extra försiktig med så att balkonggolvet (ofta av betong) inte skadas. Ställ krukorna på stora fat, så att överflödigt vatten stannar där.
Jag gör alltid mina avrinningshål lite upp på kanten så jag får lite vattenreserv.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Om man ska odla potatis i hink går det bra att försiktigt plocka av lite fint rotade groddar från potatisen istället för att sätta hela potatisen. Det blir trevligare att slippa en stor rutten knöl i hinken. Jag tar tre, fyra groddar och sätter ca två dm från bottnen sen fyller jag ca fem cm jord.
När plantorna har växt ca en dm fyller jag jord runt plantorna upp runt första bladparen.
Sedan fortsätter man att fylla på jord tills hinken är fylld. Ge gärna lite gödning efter ett tag. Men bara lite och inte konstgödning utan kanske kogödsel eller vad du har. Jorden bör ju också vara ekologisk annars kan man ju lika gärna gå på affären och köpa färdig konstgödslad, besprutad potatis.
I fjol plockade jag 28 fina normalstora potatisar i en hink. Riktigt lyckat.
Många som såg mina potatisplantor tyckte att dom var jättefina, och undrade vad det var för något…
Om du har en Lidl i närheten vänta med att köpa balkonglådor, de brukar sälja något djupare balkonglådor med vattenreservoar på vårarna och vattenreservoar i balkonglådorna är guld värt det blir ofta varmt på balkonger = växterna dricker mycket vatten.
Tack för alla svar!! Tyckte att det var lite konstigt att jag inte hittat lådor med hål i då det uppenbarligen kan vara bra att ha hål i dem.
#5 Tack för tipset, ska absolut gå dit och kika såsmåningom!
Bra och snabbväxande klängväxter är rosenböna och spanska flaggan. Du hinner ännu så dem inomhus.
Ojoj, nu har jag gjort vansinnesaffärer på Tradera - ett gäng olika frön. Purpurvinda "Kniola's Black", tre olika luktärter (en med rosa, en med röda och en med svarta blommor), rosenböna och en kolsvart stockros.
Var jag ska ha dem får väl tiden utvisa. Tur att jag har vårdnad om pappas trädgårdsland. Jag får nog leta efter lite större krukor också.
Såå spännande.
Inga vansinnesaffärer alls och inga stora pengar heller. Kniola's purple Black är väldigt vacker och lättskött. De andra är också lättodlade, förutm luktärterna som jag aldrig riktigt har lyckats med.
Nu till en annan fråga!
Hjälpte till att rensa lite ute vid fadrens ladugård och vi hittade ett gammalt traktordäck som vi la i "släng"-högen.
MEN. Nu på söndag ska jag och kusinen ha "landgrävardag" då vi ska gräva upp trädgårdslanden inför vårsådden.
Och så kom jag på att traktordäcket vore ju super att plantera i! Nu när man ändå har ett traktordäck liggande liksom, det är ju inte varje dag.
I däcket tänkte jag göra ett litet miniland, kanske lite morötter, kryddväxter, blommor, bönor och någon klätterväxt (rosenbönorna har grott och sticker iväg som tusan!).
Kan man bara gräva upp en liten plätt på gräsmattan, placera däcket ovanpå och fylla med planteringsjord?
Eller ska jag tänka på något mer, som gödsel, blanda jorden med något eller liknande?
Jag har ett bildäck, med fälg som jag planterat i. Men innan jag fyllde jord bottnade jag fälgen med en planteringsduk, så att jorden håller sig på plats. Mitt däck är placerat på ett litet "stenröse"
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Tack för svar!
Mitt ska nog placeras på en ojämn stenläggning så det låter som en bra idé att hålla jorden på plats i däcket, och dessutom så att ogräset inte tar sig upp.
Måste ju säga att rosenböna var en fantastiskt tips. De växer så att det knakar!!