Stöd åt pioner
Mina pioner är jätte stora och nu när det regnar blir dom tunga och ligger jämst med marken .Har någon tips på hur man kan stötta upp dom?

Vanliga buskstöd fungerar bra till pioner som säljs på de flesta trädgårdsbutiker.

Jag brukar sätta bambupinnar i ring och några mitt i plantan i god tid medan de fortfarande är rätt små. Sedan binder jag snören härs och tvärs mellan pinnarna rätt lågt ner. Flyttar sedan upp snöret allteftersom de växer. Då finns ett nätverk av snören för pionerna att luta sig mot.
Det är lite svårare att stötta pionerna när de väl börjat lägga sig ned. Då är nog buskstöd som föreslås i #2 det bästa.
Ihållande regn som vi har just nu på flera ställen är inte roligt på stora pionblommor. Själv har jag idag 'räddat' en antal inomhus och sitter och njuter av blommorna i vaser på alla bord.
Ditt tips skall jag testa nästa år Christina.
Jag "blev" ju med egen Pion i år och har innan haft en "hyrd" som stått skyddat vid sommarstugan och klarat sig varje år utan stöd. Den i stugan har känts lite kraftigare än den här som vuxit sig längre och lite vekare i stammarna.
Även jag har räddat in flera blommor för att njuta av doften på nära håll. Helt underbara är de.
Numer pensionär i Nynäshamn
En del pioner klarar sig bra utan stöd, andra sämre. Jag har haft tur i år och alla har klarat sig bra. Buskpionerna behöver aldrig stöd.
Jag har på gång hemgjorda stöd gjorda av armeringsjärn alt vanligt stålrör, ska försöka få fram en bild på dem. Annars fungerar ris av björk eller sälg lika bra. Jag har använt det till många av mina växter, dock inte till höstrubeckian som blir för hög
Låt dagen idag bli din bästa hittills!