Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettbyta-sälja-köpa
Läst 4084 ggr
kissan78
2007-08-07 02:18
0

Pioner

Har tänkt ordna en pionrabatt, håller på att gräva iordning den nu. Så nu söker jag pioner av olika sorter. :)
Pm:a gärna om ni har någon/några att sälja!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Petra_
2007-08-07 13:00
0

Gud så härligt med en hel rabatt!

kissan78
2007-08-07 15:56
0

#1 Ja, jag älskar bara pioner och var till en vännina som satt alla i en rabatt så då föddes ideén att göra en jätterabatt med massa olika sorters pioner! Vill bli klar snart! :) Ska gräva en damm också när jag ändå håller på.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Petra_
2007-08-07 20:45
0

Satt just och kollade i en Allers tidning, som inte var så gammal om helvackra pioner. Ska kolla om jag kan få tag på lite namn åt dig.

kissan78
2007-08-07 20:48
0

#3 Åhh det skulle va snällt!! Vilket nummer var det på Allerstidningen? Tänkte att jag kanske kan 'ragga upp' själva tidningen! :) Älskar pioner o läser allt jag hittar om dem.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Mandysan
2007-08-07 21:40
0

Min favorit som jag gärna skulle vilja ha är 'Bowl of Beuty'…

kissan78
2007-08-07 21:48
0

#5 Den står med på min 'önskelista' över pioner som jag ska ha någon gång! Jättefin är den!!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Christina
2007-08-08 01:28
0

Jag satte en hel del pioner i höstas och några till i våras. Så jag delar din dröm om en hel pionrabatt. OBS att flera av bilderna här är plantskolans och att mina inte kommit så långt att de blommar ännu.

kissan78
2007-08-08 01:43
0

#7 Vilka fina pioner!! Visst är dem alldeles för underbara?!?! ;)
Såg att du har bla Festiva Maxima, den står också med på min önskelista! Har dock aldrig sett o luktat på en på riktigt, vet du hur den luktar?

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Christina
2007-08-08 01:49
0

Vet inte HUR den doftar - bara att den ska dofta helt ljuvligt. Meningarna går isär ang dofter. Tycker min Sarah Bernhardt doftar gott - som nybakt vetebröd. Herrgårdspionen doftar ingenting. Tyckte att min Krinkled White som blommade ffg i år hade mycket svag doft. Kände faktiskt ingenting. Däremot var Felix Crousse ordentligt doftande.

Petra_
2007-08-08 12:19
0

Ska ringa mamsen och fråga om tidningen :)

Torparmor
2007-08-20 22:26
0

Gå in och titta på Guldsmedsgårdens hemsida. Piongurun Herman Krupke driver handelsträdgården tillsammans med son och hustru. Pionerna odlas på friland och han tar både fram egna sorter och testar frön från utlandet. www.guldsmedsgarden.se

De skickar pioner över hela Sverige, men du kan också besöka dem under maj- juni för att se blommorna och lukta på dem. Jag var där runt sista maj och beställde för hämtning i september. Tyvärr var några nya korsningar inte tillräckligt utprovade, så de får jag bevaka under några år frammåt.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

catcat69
2007-08-21 19:31
0

Nu har jag varit inne på Guldsmedsgårdens sida. Jippie, de hade några sorter som jag var på jakt efter,är jättetokig i pioner. Tack så hjärtans mycket för tipset "Torparmor" har väl varit på deras sida vid fel årstid för då fanns försäljningslista bara bilder på deras pioner.

P.s. nu blir det dyrt igen.fniss fniss.D.s

Torparmor
2007-08-30 12:17
0

Det blev det för mig också. Blev helt såld på Svarte Petter och valde en High Noon som kontrast. Sen blev det några till, så det kanske blir två pionrabatter kanske i kombination med iris och något skirt gräs.

Hittade bl a en "minipion" ca 45cm hög som kanske kanske skulle finnas till försäljning i höst- gjorde en förhandsanmälan, men som därför inte finns med på listan. Hittade också en provkorsning mellan fyra olika arter, bladen hade helt annan form - men om den kommer i handeln så tar det flera år.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!