Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 1789 ggr
Sommarek
0

Förslag till skuggside-rabatt?

Hej gott folk,

jag tänkte höra om det finns någon som har förslag på vad jag ska göra med min östvändande rabatt. I och med läget är det endast sol någon timme på morgonen (vi bor bredvid en kulle, som dessutom tar de allra tidigaste strålarna). Just nu, på våren, växer påskliljor och tulpaner där gärna (samt en massa perenn-aktigt ogräs som är nästan omöjligt att bli av med), men jag saknar att ha något vettigt (läs: blommande) där även på sommaren och kanske hösten. Det är en liten, ganska smal rabatt som går längs med husväggen, och jorden är ganska sandrik. Den kan såklart bytas, men jag slipper helst. Jag har velat göra något med den rabatten i flera år men vet inte helt vad jag ska hitta på där, så all inspiration mottages tacksamt. Växtzon 1.  :)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Lill-Kisse
0

Funkia (Hosta) bör trivas utmärkt. Det finns en massa olika, så du kan få variation på storlek och färg på bladen. Blommorna är oftast vita eller violetta.

Sommarek
0

Bra idé, dom gillar jag skarpt. Tack!   :)  Ska kika lite på hur de planteras ut.

Lill-Kisse
0

#2 Jag har inte märkt att det spelar någon roll när man planterar Funkia. Nu på våren bör passa bra medan det är fukt i jorden. Sedan har de god tid på sig att etablera sig under sommaren.

Halvdansken
0

Inte så bra p sandig jord (vi har lera), men löjtnantshjärtan, olika förgätmigej-sorter, ormbunkar (Dryopteris klarar torka). Primula, kanske? De är vackra på våren. Spirea klarar allt. 

Fyll på kompost så jorden får lite mer humus.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
0

Pioner gillar skugga.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
0

Vilka pioner gillar skugga??? Det är ju solälskande blommor.
Hortensia däremot kan gå. Men de fryser oftast ner.

VildaVittra
0

#6 Alla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
0

Var har du läst det?? Har du dina pioner i skugga? Alla pionsajter jag läst på så står det att de ska planteras i full sol, och alla mina står också i full sol.

Pioner trivs i full sol men kan uthärda halvskugga.

I vilket fall som helst ska de inte ha sandjord.

VildaVittra
1

Ja, jag har mina pioner i skugga och det som är lite roligt är att alla mina blommat från första sommaren, trots att pionerna är kända för att vara kinkiga med det.

Var jag läst det? Jösses, det var nog länge sedan, jag har hållit på med trädgård sedan jag började prata.  😎

Halvdansken
2

Det måste vara så att dina pioner inte läst samma böcker som jag Skrattar

Tant Grön
0

Min farfar hade bondpioner som stod ganska skuggigt men blommade ändå. Kanske är det beroende av sorten.

Sommarek
0

Jag älskar ju pioner, så jag försöker gärna. Vår trädgård har alltid varit lite trotsig av sig, så vem vet, det kanske funkar?  :)

Lustigt nog är jag riktigt förtjust i alla växterna som nämnts här, så det blir kanske till att planera en rabatt och välja färger… det är nästan den bästa biten!  :D