Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 998 ggr
Challesengla
0

några små frågor

Har sått blommafördagen och de har kommit upp en bit. Ska jag plantera om dem i större kruka innan jag planterar ut dem i lådor på balkongen eller kan jag plantera ut dem direkt? Inglasad balkong.

Jag har en grusrand på ca 20 -30 cm intill husväggen på stugan på landet. Vad kan jag använda miljövänligt helst för att ta död på ogräs/gräs som fått fäste i i gruset?

Tips på hur jag lättast ska för-så purjolök.

kickboard
3

På balkongen skulle jag hellre ha dem i en större kruka på golvet och låta dem klättra på väggen.  Man kan ha exempelvis fyra plantor i en större kruka för att få ett maffigt intryck.

Lill-Kisse
0

Normalt brukar det vara jättelätt att rycka upp ogräs från grus. Har du provat? Annars kanske den lilla grusranden intill husväggen är för grund om det växer mycket ogräs där. Gräv i så fall djupare och fyll på mera grus.

Lilolizeit
0

Häll på lite vatten på grusgången elller rensa efter det regnat, då brukar det gå lätt att få upp från grusgångar. Angående att för så purjolök, så har jag satt mina i toarullar någon gång, sen när jag satt ut som så lät jag toarullarna sitta runt purjon så att den inte la sig ner, sen när de växt till sig och började bli grov så plockade jag bara bort rullarna.. Fast det kanske inte var vad du ville ha tips om. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes