Vinbärsbuskar
Någon som är bra på dessa buskar?
Vad ska jag göra med dom här? De två närmaste är röda och de bortre svarta och får hur mycket bär som helst.
De röda ser inte ut att må helt okej, blev inte jättemånga bär på de förra sommaren. Borde jag skrubba bort mossan eller bara kapa till hösten? Är inte helt förtjust i svartvinbär så de röda känns värda att rädda. Hjälp.
Tack på förhand.
Jag skulle nog gräva upp lite runt dem så de fick lite mer luft runt stammen.
Kanske byta lite jord runt rötterna och om man har träaska uppskattar de alltid att man blandar i lite i jorden.
Lite ansning är aldrig fel och ta bort döda grenar och grenar som växer inåt i busken.
Vissa förespråkar att man stödjer upp buskarna, andra att man inte gör det. Själv har jag rockringar runt buskarna som jag satt fast på tre ben. De håller ihop busken lite och hindrar att de yttersta grenarna böjs ner i jorden när alla bären kommer.
#2 Åh tack för så snabbt svar!
Funderade på om jag skulle gräva lite runt dom eller inte. Jag vågade inte riktigt men nu ska jag göra det!
Ser du att jag har askat på dom eller vad menar du med det?
Busken längst bort band jag rep runt med fyra pinnar ner i marken förra året för de grenarna som hängde ner rotade sig i marken…
Men ska komma på något annat i år och tänkte på just rockringar.
Min pappa hade rockringar runt sina buskar men då med en pinne i mitten och snöre ner till ringen.
#3 Jaså du har redan askat, ja då behövs det inte mer i joden.
Smart sätt att ha en rockring 🙂
skulle buskarna må bra av att få lite naturgödsel och hur långt ut från stammen ska jag gräva?
Man kan göra väldigt god saft av bladen på svarta vinbärsbuskar😉
/Maria
#7 Jaha, det visste jag inte. Gjorde på bären förra året men får prova lite bladsaft i år då! :)
#8 Man gör i princip samma recept som med flädersaft fast istället för fläderblommor så har man packade blad från svarta vinbär🙂
/Maria

Svarta vinbär brukar jag frysa in i små askar. Sedan tinar jag en ask i taget och blandar bären i naturell youghurt. Med lite strösocker på blir det jättegott. Nyttigt är det också, för svarta vinbär innehåller vitaminer och antioxidanter.
Ett annat användningsområde är te. Plocka de nyutspruckna bladen av svarta vinbär och torka. Förvara sedan torrt och mörkt i glasburkar. Det blir jättegott te.

Lite om jord och gödsel.
Räkna med att rötterna har minst lika stort omfång som grenarna. Därför bör det inte växa gräs så där nära intill och stjäla näring ur jorden. Ta bort mera av gräset. Lägg naturgödsel och kompost runt om.