Vad behöver göras på pallkrage 2:a året?
Jag är rätt så nybörjare på detta med pallkrage. Köpte mina 2 första pallkragar förra året som jag satte ihop för lite högre höjd. Vad gäller nu inför min andra säsong med pallkragarna. Behöver jag byta jord i dom? Ska kanske tilläggas att jag förra året hävde i köpejord + ngn form av gödsel på påse i pallkragarna.
Undrar också hur tidigt ni andra börjar så i pallkragarna?

Lägg i kompost eller annan jordförbättring, kanske lite gödning. Tänk på att inte odla samma saker på samma plats detta året som förra året.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hur tidigt du kan så beror på vad du ska så och i vilken växtzon du bor dvs var i landet
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#1 Kompost har jag inte och kör jag inte med. Så då behöver jag alltså byta jord. Behöver jag byta allt…eller räcker det med det översta lagret? Förra året sådde jag bara ytliga grönsaker i denna pallkrage, som sallader, persilja, dill, salladslök, känns ju onödigt då att behöva byta jord långt längre ner.
#2 Kom på att det var en dum fråga 😉. Beror förstås på vad man ska så. Det jag funderade över är mest sallad, persilja, mangold och liknande. När börjar det bli dax att så den typen av grönsaker. Jag bor i mitten av landet.

Varför har du inte kompost? Köp nån jordförbättring och gräv runt. Omsatt ko-gödning, barkmull osv - beroende på vad du ska odla och vad du har för jord i nu. Grus kan vara en bra sak om du har tung jord.
#4 Om man är helt nybörjare på odling har man inte kommit så långt som till kompost. Köpejorden brukar knappast vara tung utan mest bestå av torv i olika fraktioner. Efter ett år kan det vara bra med lite gödning ett par veckor innan första sådd