Vad behöver göras på pallkrage 2:a året?
Jag är rätt så nybörjare på detta med pallkrage. Köpte mina 2 första pallkragar förra året som jag satte ihop för lite högre höjd. Vad gäller nu inför min andra säsong med pallkragarna. Behöver jag byta jord i dom? Ska kanske tilläggas att jag förra året hävde i köpejord + ngn form av gödsel på påse i pallkragarna.
Undrar också hur tidigt ni andra börjar så i pallkragarna?

Lägg i kompost eller annan jordförbättring, kanske lite gödning. Tänk på att inte odla samma saker på samma plats detta året som förra året.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hur tidigt du kan så beror på vad du ska så och i vilken växtzon du bor dvs var i landet
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
#1 Kompost har jag inte och kör jag inte med. Så då behöver jag alltså byta jord. Behöver jag byta allt…eller räcker det med det översta lagret? Förra året sådde jag bara ytliga grönsaker i denna pallkrage, som sallader, persilja, dill, salladslök, känns ju onödigt då att behöva byta jord långt längre ner.
#2 Kom på att det var en dum fråga 😉. Beror förstås på vad man ska så. Det jag funderade över är mest sallad, persilja, mangold och liknande. När börjar det bli dax att så den typen av grönsaker. Jag bor i mitten av landet.

Varför har du inte kompost? Köp nån jordförbättring och gräv runt. Omsatt ko-gödning, barkmull osv - beroende på vad du ska odla och vad du har för jord i nu. Grus kan vara en bra sak om du har tung jord.
#4 Om man är helt nybörjare på odling har man inte kommit så långt som till kompost. Köpejorden brukar knappast vara tung utan mest bestå av torv i olika fraktioner. Efter ett år kan det vara bra med lite gödning ett par veckor innan första sådd
Persilja tar ca 3 veckor att gro och du kan så i sista halvan av april. Men persilja brukar fröså sig så du kanske inte behöver så nytt. Sallat kan du så nytt med 14-dars mellanrum under hela sommaren du kan börja samtidigt med mangolden. Mangold är en beta som gror efter 10 dagar ungefär. Den bör du också kunna så i senare delen av april eller första veckan i maj (då sår jag).
Så lite morötter, de växer på djupet och de andra har mer ytliga rötter. Morötter kan man så redan på hösten, så du kan så så snart ev tjäle tinat och jorden torkat upp. Lycka till!

Står bara att TS är ny på pallodling och "Kompost har jag inte och kör jag inte med".
Torv är ju ingen höjdare, den förmultnar snabbt, och försurar jorden. Det finns väldigt många olika sorters "köpejord", vi vet inte vilken sort TS köpt.
#4 Jag har valt att inte kompostera då jag tycker det är för mycket att tänka på. Hade kompost förr…men det var inget för mig helt enkelt.
Det jag hävde i pallkragen förra året var som jag skrev i första inlägget ungefär hälften planteringsjord, exakt märke minns jag inte men en sådan variant där man betalar 100 för 5 påsar (k-rauta), och hälften någon form av gödsel på påse från samma ställe. Om jag ska byta jord så kommer det bli samma sorter eller annan liknande variant ifall någon annan sort är bättre. Det jag ska odla allra först är sallader, persilja, dill, mangold, senare kommer jag även eventuellt plantera squash och frilandsgurka i pallkrage (inte ännu bestämt om jag gör det i pallkrage eller inte), men dessa vet jag är känsliga för kyla så det blir inte förren långt senare.
Enligt forskare på SLU som undersökt jordpåsar som säljs i trädgårdshandeln skall det inte vara något större fel på den jord som säljs billigt. Rör om i den och känn hur den känns. Har den blivit mer som boss behöver du byta de översta 10 cm skiktet annars tycker jag att du det här året kan klara dig med att gödsla. Nästa år kan det nog vara dags att byta.
Gurka och squash behöver mycket kalium men inte för mycket kväve. De är också känsliga för uttorkning.
Tycker absolut inte du skall byta jord, jorden skall man vårda så den blir bättre och bättre för varje år :-)
Ta en spade eller trädgårdsgrep och vänd jorden i hela pallkragen, köp en eller två säckar kogödsel om fjolårets har sjunkit ihop och toppa med, sedan kan du stödgödsla med hönsgödselpellets eller gräsklipp.
Tack för svar. Jag ska ta mig en titt på hur det ser ut så får vi se om det blir något byte av jord eller om det får vara kvar. 🙂
Och så väntar jag till slutet av april eller början av maj med att börja plantera de första grönsakerna ute.
#11 Jag kommer nog göra som förra året, så inne och sedan plantera ut när de fortfarande är väldigt små.

#12 När det gäller de grönsaker du nämnt, går de utmärkt (och ofta bättre) att så direkt ute i grönsakslandet eller pallkragen. Läs på fröpåsen om vilken temperatur som anses vara lagom för att groningen ska komma igång.