Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 5405 ggr
Svado
2014-03-24 09:13
10

Blåtryhäck.

Hej!

Jag har en häck runt mitt hus, och vad jag hört är det blåtry. Den har växt och tar nu upp massor med plats då den på sina ställen säkert är runt 2-3 meter bred.

Så min fråga är, när på året ska jag klippa häcken? Jag har inte tänkt klippa ner den till grunden utan vill bara forma den lite, inte någon kubformad häck men iaf så att man kommer in med gräsklipparen utan att bryta ryggen av sig när man ska klippa under grenarna. 

Har försökt kolla på internet men hittar bara konstiga eller olika svar.

Så, någon som vet när på året en häck med blåtry ska klippas?

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Svado
2014-03-25 11:49
1

Ingen?

Linnea Adler

Lill-Kisse
2014-03-25 12:35
0

Du kanske vill njuta av kommande blommor och bär i maj-juni. I så fall bör du vänta med beskärningen. Normalt passar det bra att klippa buskar på hösten.

[T-Fia]
2014-03-25 22:40
0

Är du inte så noga med mycket bär är det bara att sätta häcksaxen i den. Nu, innan lövsprickningen. Klipp lite smalare än du vill ha den till sommaren så kan du släppa ut lite grönt och putsa den igen sedan. Blåtry är inte särskilt känslig enligt min erfarenhet utan klarar det mesta, däremot så blir inte ny tillväxt särskilt snygg efter beskärning utan det bir många och långa smala skott.

Lill-Kisse
2014-03-26 00:21
0

#3 En fråga. Många och långa skott blir det väl när man klipper på våren? Är det inte bättre att toppa lite mitt i sommaren efter blomningen och vänta med klippning till hösten då tillväxten har lugnat ner sig och busken går till vila? Har du testat?

[T-Fia]
2014-03-26 08:50
0

Hösten när busken gått i vila och våren när busken är i vila är samma sak, den skjuter nytt på våren och man har inte tagit bort någon grönmassa. Däremot att man klipper in och putsar flera ggr under sommaren för att få skotten att grena sig är bra :-) Try är ju ingen traditionell växt för klippta häckar, just för att den inte blir så tät som man önskar när den klipps. Egentligen tycker jag try gör sig bättre att stamma upp om man tycker den är för bred nertill, att man tar bort allt utom de grövsta grenarna nertill och låter den bre ut sig som ett litet träd :-) Men har man en hel häck så kanske inte den modellen passar.

Svado
2014-03-26 09:17
0

Jag älskar min vackra blåtryhäck ingen tvekan om det men den är på sina ställen så vansinnigt bred att den förstör en bit av gräsmattan. 

Och när jag ska klippa gräset om somrarna så bryter man ju ryggen av sig när man ska in "under" o hålla på fram o tillbaka. 

Jag riskerar alltså inte att få en naken buske då i sommar om jag klipper ner den lite redan nu? Det kommer nya blad då?

Mvh

Linnea Adler

Svado
2014-03-26 09:18
1

Iofs är jag väldigt mån om att mina småfåglar i området ska få sig den välbehövda energikicken från bären… så jag kanske väntar till hösten ändå.

Jag använder inte bären alls , men vet att alla fåglar älskar dom och jag är ju så där löjlig så jag matar de o har mig också :D  Så njaaa då får jag nog vänta :)

Linnea Adler