Era bästa tomatsorter?
För er som odlat tomater. Vilka tomatsorter har ni tyckt bäst om?
Svara också gärna varför och hur ni odlat dom, ex i växthus, ute mot en vägg etc.
Sungold! Känd som världens godaste tomat. Men se till att den är en F1 planta så den är äkta.
Odlar i ett litet "växthus" av gamla fönster mot en vägg för tre plantor.
Ska så frö nu av Garderners Delight, en gammal fröäkta sort som jag fått frö av av en vän. Den sägs vara nästan som Sungold.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Har sått 23 sorter i år, men jag har heller inte hittat någon godare än Sungold. Det är även den enda jag köper frön av varje år, de andra får jag eller tar egna frön av.
Odlar i växthus.
#2 Solvarma Sungold…👍
Du vet väl att alla sorter inte är fröäkta? D.v.s. du får inte exakt samma tomat som moderplantan hade. Hybrider, F1, är inte fröäkta.
Jo det vet jag, men Sungold är just den enda F1.a jag odlar, därför jag köper de svindyra fröna till den…
Jag har genom många år provat med olika sorter i växthus och blivit besviken på allt, har köpt kanske 50 olika och samlat frö från många länder både i Europa och Asien men inget fungerar lika bra som att ha dom ute och då jämför jag med att ha t.ex Dansk export i en hink på altanen mot en varm vägg som jag hade då jag bodde i Berlin eller direkt på friland här i Köpenhamn där jag bor nu.
Ni vet väl att man kan ta sticklingar på F1 hybrider? Tomater är fleråriga, så man behöver inte köpa nya frön varje år. Om man har plats inne förstås. Om det är mögel på så kan man klippa ner och kruka in plantan. Då kommer det upp nya friska skott.
Tomatfrön kan förresten hålla sej i flera år. Har sått med bra resultat frön som varit sju år gamla.
Jag har frön från tomat som jag köpte i början på 80 talet och som fungerar helt fint ännu!
Jag har precis kommit igång med tomatsådden och har inga direkta tips än så länge.
Förra året sådde jag bl.a. Black Russian, men de var för stora för min smak och blev lite mjöliga.
Har haft tankarna på att ta sticklingar, så kanske blir det så till hösten.
I vår ena kompost grävde jag ner en kruka med några skivor tomater i, i höstas. Ska bli intressant att se vad det blivit av den om någon månad när jag gräver upp den.
Egentligen inga bra svart till dig…
Tack för alla svar. Det lät ju bra att ni hade bra erfarenhet av Sungold och Golden Delight, för de är två av de sorter jag slutligen beställde, samt ett gäng andra sorter. Ska plantera i helgen är det tänkt. Blir väldigt spännande att se resultat till sommaren 🙂.Bara att hålla tummarna för att det går bra.
Black Russian var också en av de jag valde mellan…men den blev bortvald detta år. Får inte plats med hur många som helst. Får se hur det blir nästa år 🙂.
#9 Golden Delight var det väl ingen som nämde??
#10 Menar Garderners delight….jag som skriver fel 😉
#11 😃