Inglasad balkong
Nu har jag fått balkongen inglasad och vill ha växter som kan överleva där över vintern. Är det lönt att skaffa något nu i oktober månad och i så fall vad? Växtzon 2 eller 3.
Jag skulle sätta upp en termometer under hela vintern för att se vilken växtzon balkongen hamnar i.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har inglasad altan men när det blir vinter och kallt så blir det minusgrader där.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Jag förväntar mig inte annat än att det blir minusgrader även på en inglasad balkong, men hoppas att någon växt klarar det förhållandevis mildare klimatet där. Frågan är vad, någon barrväxt kanske?
#3 Det är just därför jag skulle göra en temperaturkurva, tex skulle klimatet kunna bli som England, vilket faktiskt skulle kunna innebära att du kan odla palmer (finns frosttåliga).
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Hoppa över det där med termomentrar och kurvor. Det är ju projekt på sikt. Nu gällde det fråga för dagen om någon växt i handeln just nu under oktober månad kan förväntas klara livet över vintern på en inglasad balkong i södra Sverige. Finns det någon med erfarenheter, som har något tips om växt?
När jag hade inglasad balkong tog jag in alla växter jag hade där ute då det på min blev lika kallt där som där ute, men efter som jag inte vet hur det blir på din är det svårt att ge ett svar på din fråga
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Jag tycker tipset av VildaVittra var väldigt bra. "Offra" en vinter och se hur temp. blir så har du det klart för kommande år.
Om växter klarar sig eller ej i en inglasad balkong hänger ihop med andra faktorer också bla storlek på krukan.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
#5 Växterna växer ändå ingenting på vintern, så du förlorar ingen tid på att vänta med växtköpet till våren.

Om växtzonen utomhus är 2-3, kan inglasad altan bli växtzon 8 eller växtzon 0. Om det håller frostfritt kan växtzonen räknas till 0 eller -2 (internationella zoner 8-11). Om det inte finns någon värme och temperatur variationerna följer utomhusklimatet ska du räkna med att klimatet blir sämre bakom glas än utanför. Beroende på uteklimatet bör du räkna med zon 4-8. Stora temperaturvariationer blir det mellan dag och natt. Klimatet blir mycket torrt och risk finns att krukorna tjälar underifrån. Det bli heller aldrig någon snö som skyddar.
Åtminstone 2 arter av palmer tål 10-15 minusgrader, men det förutsätter att de sitter i jorden och inte i en kruka som i värsta fall kan bli helt ihoptjälad och ingen möjlighet att ta upp vatten under vintern.

#9 Tack Bjornen! Det var fint att få lite fakta om vad man kan förvänta sig om klimatet på en inglasad balkong.
Någon palm torde jag aldrig skaffa mig. Tycker inte att de passar i Sverige. Jag får väl dekorera med lite vanligt, svenskt granris o dyl i någon kruka så här inledningsvis över denna vinter. Det blir säkert tillräckligt trevligt.
Alpklematis går det vet jag. Vet en som provat vindruva och den dog. Jag skulle ställt krukan på frigolit och snott om säckväv. Ställt in den nära väggen. Ha ganska stora krukor, och se till att krukorna inte är för blöta innan vintern. Och kontrollera att dom inte torkar ut tidig vår. Smultron borde också gå.
Du kan ju dekorera nu med några färgglada pumpor och någon ljuslykta.

#11. Vilken överraskning Tant Grön! Inte kunde man väl tro att någon Klematis klarar sig på balkong. Får skaffa en till våren och testa.

Jag har citron, lagerblad, fikon och november kaktus som övervintrade i uterum på bord i vanlig svarta krukor, Problemet var ohyra bladlöss, sköldlöss och fukt eftersom dom stog med bladen mot rutorna.. Hadde tänkt övervintra min trilling blomma där ochså men vill inte ha ohyra på den.. Bor i sydvästra skåne, vet inte hur många minus det blev i uterummet för jag hadde sönder termometern, men det frös inte till i krukorna..

#13 Tack för dina tips! Överraskande att alla de sorterna gick bra.
Nu har jag satt tulpanlökar i en stor kruka, precis som de visat på TV att man ska kunna göra på balkonger också. Jag klädde in den stora krukan med bubbelplast innan jag fyllde den med jord. Hoppas på tidig blomning.
Jag har vinbärsbuske på balkongen (ej inglasad) i stor kruka. Den vilar på vintern och klarar alltså minusgrader. Jag klipper ner den lite inför vintern. Ett misstag gjorde jag andra året då jag klippte ner den FÖR mycket. Bären kommer nämligen på tvåårsgrenarna, så klipp inte ner den för mycket.
På våren byter jag all jord så den får gödslad jord. Om jag vill att den ska snabbt sätta skott (nya grenar) så kan jag ta in den och vattna den i rumstemperatur några veckor så den får fart.

Ända fram tills det blev minusgrader hade jag tre Pelargonior, som var jättefina. Sedan fick de vila i ett svalt rum. En stor kruka med Ljung i olika nyanser står vackert fortfarande. Tulpanerna har kommit upp och blommor nog snart, så varmt som det blir i solskenet.
Nu kan det bli intressant att testa Klematis och någon vinranka inför sommaren. Det finns lämpliga väggar för spaljé.