Labruska Zilga
Jag har en Zilga i min inglasning som jag planterade i somras, den växte massor och rankorna växte en bra bit ut över taket. Nu undrar jag om den ska klippas ner och hur mycket isf?
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
Ingenting nu! Vinrankor blöder om man beskär dem på våren ska man klippa beskär man på senhösten innan jul.
PS! Labruskadruvor växer inte riktigt likadant som traditionella druvor så de är lite svårare beskära enligt de mallar som finns överallt när man letar efter tips om vindruvsbeskärning. Labruskadruvor växer lite buskigare och skjuter gärna skott nerifrån det gör inte alltid de vanliga vinrankorna. Jag har mina labruskadruvor i lite mer fri form och gallrar när det behövs.
Zilga är lite väl kraftigväxande för inglasning dock jag har min utomhus och den täcker stora delar av förrådet så det kan bli lite mer problematiskt ha den bakom glas, vilket man ju inte måste eftersom Zilga klarar vintrar med -40C.
#1 Tack för länken men passar inte riktigt där hon står nu.
#2 Det är lugnt, hon har 20 kvadrat tak att härja på 😉 och då låter jag henne vara och plockar bara bort det döda sen då hon börjar växa. 🙂
Tack för hjälpen!
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
Vi klippte så mycket vi kunde under i stort sett hela vegetationsperioden - det var ett måste eftersom Zilga är så otroligt starkväxande. Men det märker du snart ;) Vi försökte toppa alla skotten över ett par blad, tog bort vissa skott helt och ändå var det som värsta törnrosasnåret… Vår Zilga hade en spaljé på ca 3x3 m plus ett pergolatak på ca 3x10 m att klättra på.