Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 2675 ggr
thorntagg
0

Farlig växt för katter?

Hej. Jag undrar om följande växt kan vara farlig för katter om dom skulle få för sig att tugga på den: Sansevieria Black Gold (en slags lågväxande Svärmors tunga med gula kanter).

Lill-Kisse
1

Svärmors tunga räknas inte till de giftiga krukväxterna. För övrigt undrar jag verkligen vilken katt som skulle ge sig på att äta av den. Det har jag aldrig sett någon göra.

kickboard
1

Katter vet nog vad som går att äta.  Ampellilja är den enda blomma våra katter försökt sig på och då har vi haft många katter och mycket krukväxter jämt.

thorntagg
0

Jag är inte helt säker på att katter verkligen vet vad som går att äta! Man hör ju talas om katter som ätit både det ena och det andra - till exempel choklad, som är ofarligt för oss, men även vissa växter. och hamnat på djursjukhus, såvida det inte slutat ännu värre. Av våra två ragdolls har den ena, en pojke, lyckats kaläta ett par klöverväxter med vita blommor. Dom var tydligen inte farliga, eftersom han inte blev dålig! Jag har nu införskaffat två andra krukväxter (de som jag undrade om ) för att fylla ut tomrummet efter klöverblommorna! Men tack för svaren!

LoAEmma
0

#2 Ampellilja har jag istället för kattgräs till mina, tydligen jättegott :)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

thorntagg
0

Ja det har jag märkt, så någon ampellilja undviker jag att ha så dom kommer åt, eftersom jag vill ha dessa växter kvar! Men det var tur jag fick veta att miniatyr-svärmorstungan i varje fall inte är giftig, för i dag satt min ragdollflicka och gnagde njutningsfullt på ett av de läderartade bladen 😃…  hennes lillbrorsa verkar däremot helt ointresserad av  den. Nog är katter personligheter, och kan vara helt olika varandra, fast dom har samma farsa.

Lill-Kisse
1

#5 Dina katter vill nog ha en eller flera krukor med kattgräs.

Halvdansken
0

Det som kallas "kattgräs" är egentligen vanlig havre, så se om du kan hitta det. Finns kanske i djuraffärer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

CatchFatch
1

Det finns så sjukt många farliga växter för katter tyvärr!
På min blogg har jag skrivit några som är ofarliga men jag försöker ordna till en lista med så många ofarliga jag kan. :)
Det är dock svårt att hitta en lista där det står vilka som är ofarliga för djur - finns dock en bra lista som är ofarliga för oss. :)
Kolla på giftinformationscentralen för att få ett litet hum om vad som är giftigt och ej :)

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Uppkatten
0

Kan bara instämma med #8. Katter är lika dåliga som småbarn på att bedöma vad som är ätbart och inte…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.