Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 1414 ggr
SnakeAngel
2014-03-10 12:09
0

Basilika

Hej

Jag behöver alla era goda råd när det gäller att så Basilika! 
När jag har sått detta så har det inte blivit nått vidare så jag kanske gör nått fel som ni kan hjälpa mig rätta till. 

T ex….om man vill ha sig en kraftig planta, hur många frön ska man sätta i en kruka? Så i såjord eller vanlig jord? 
Jag ska så flera olika sorter, b la Lime Basilika som jag inte provat innan - är det stor skillnad på olika sorter eller är et ungefär samma för alla Basilika sorter?

Åsa S
2014-03-10 12:23
0

Det är ungefär samma för basilikasorterna. Jag brukar så 4-5 frön i  en liten kruka det blir en planta. Basilikafrön gror bäst ifall man inte täcker dem med jord, sätt en plastpåse över istället. Ställ sådden ljust i rumstemperatur (men ej i gassande solljus). När plantan vuxit till sig ett tag och krukan börjar fylla av rötter, plantera över ien något  större kruka och fortsätt göra det tills växten har en kruka på flera liter då är den alltid i tillväxt.

Det funkar bra så i vanlig krukväxtjord basilika är inte kinkig.

Basilika är en växt som avskyr kyla och för dem kan en svensk sommar vara för kall så ofta funkar de bättre på fönsterbrädan eller på den inglasade balkongen/verandan än ute i trädgården.

Jalking
2014-03-10 12:26
0

Jag tillhör dem som egentligen saknar trädgårdsintresse och kan ta död på de flesta växter bara genom att försöka sköta dem, men…

…just vad det gäller basilika lyckas jag av någon anledning. På ett ganska enkelt faktiskt - jag köper färdiga krukor i livsmedelsaffären. Växer sig stora och fina inomhus med en lagom dos misskötsel. Ute är det bara att gräva ner plantan nånstans. Klarar sig fint om man bara häller på lite vatten när den börjar se död ut.

SnakeAngel
2014-03-10 21:04
0

#2 när jag gör så så får jag ohyra på plantorna. Frågade en som jobbar med trädgård om just det och då sa hon att det troligen berodde på ojämn vattning - vilket jag är mästare på ;)

#1 tack för detta, ska testa göra som du skriver!