förfallen trädgård
Hej! Jag har nyligen flyttat in hos min pojkväns mormor i ett hus som är som två lägenheter och jag har fått fria händer att göra vad jag vill med hennes stora förfallna trädgård. Jag skulle vilja ha lite tips om vad jag kan hitta på för kul med denna fast med begränsad ekonomi. Som sagt, den är väldigt avlång, huset är i början av trädgården så man kan inte riktigt få något "centralt" av gården om ni förstår vad jag menar? Hade velat ha som en umgänges dunge av något slag? Som en sitta och grilla och ha det mysigt men jag vet inte hur den skall placeras för att få en helhet över hela gården. Sen har hon tre äppelträn som är vildvuxna som jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att få dem fräscha och fina igen, några tips där? Sen hade hon ett jordgubbsland som var kaos så den grävde jag bort men vill gräva ett nytt på ett annat ställe. Hur gör jag för att undvika ogräs i det nya och vart kan den bästa platsen vara? Förra platsen var för nära björkar som sög upp all näring och som dessutom skuggade jordgubbarna. Sen tänkte jag om det går att flytta grästuvorna från nya landet till det gamla för att få gräs på en gång, går det eller kommer gräset att dö? Hoppas att någon förstår vad jag menar och att ni har många tips att ge! :D Jag älskar att hålla på med trädgårdar men är väldigt nybörjare på det. Tacksam för hjälp! :D Bifogar även en ungefärlig ritning på gården så ni förstår hur avlång den är :)
Puffar upp den här lite :)

Vi hade samma problem (rättare sagt jag, för att vi har huset paralellt med en grusväg och framför huset var en tråkig gräsmatta plus häck utmed gränsen. Det är bäst om jag skickar upp bilder i en annan tråd, så jag inte kapar din. Men meningen är att göra olika trädgårdsrum med att skärma av på rätt ställe och göra en kurvig gång. När jag ska komma så långt så jag ska odla jordgubbar återigen, då ska jag göra vertikalt, absolut. Det finns massor av vertikal odling på nätet. En armeringsjärn och några petflaskor eller liknande gör susen. Det finns även avancerade alternativ, kolla o googla på det. Jag kallar mitt tråd för "runda linjer i trädgården. Det kan ta lite tid samla ihop fotona.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Sittplatsen med grill kanske passar där jordgubbslandet låg tidigare. Gräv bort jord och fyll på grus. Lägg plattor eller trätrall så att möblerna kan stå stadigt.
Anlägg det nya jordgubbslandet långt bort från huset på en solig plats. Lägg ut tjocka lager av dagstidningar på den gräsyta där du vill ha det nya landet. Lägg ut jord i ett lagom tjockt lager och plantera jordgubbar. Tidningarna tar död på gräset och förmultar så småningom. Plantera ev några vinbärsbuskar på ena sidan som vindskydd.

Beskära gammalt äppelträd.
Först bör du ta reda på vad det är för sorts äppelträd och hur den sorten växer naturligt - högt, smalt, brett eller vad?
Sedan kan du vänta med beskärning till sommaren (juli) så att du ser vad som är friska och döda grenar. Döda och svaga grenar gör ingen nytta, så de ska bort. Gallra kan man också behöva göra, så att solen når fram till frukterna. Slutligen toppar man nya skott försiktigt. Frukten ska också gallras så att de inte nöter mot varandra plus att trädet ska orka ge mogna frukter.
För övrigt finns det en massa skisser att titta på, bara googla och läs. Du kan beskära (gallra ut grenar) försiktigt i etapper, dvs under ett par, tre år. De som beskär sina äppelträd hårt, tycks ofta misslyckas. Det kanske blir för stor chock för trädet.
#4 fast man ska väl beskära träd i JAS-månaderna? framförallt om man ska göra större ingrepp? eller när blöder det minst?
Va rädd om träden! De är gult värda!
#4 fast man ska väl beskära träd i JAS-månaderna? framförallt om man ska göra större ingrepp? eller när blöder det minst?
Va rädd om träden! De är gult värda!

Jag skrev juli månad. Träd blöder på våren, inte på sommaren.
Vill du vänta med den första beskärningen till augusti eller september, vinner du ingenting på det. Jag tänker närmast på att det har börjat bildas kart då, som trädet bildat alldeles i onödan när du kommer med såg och sekatör. Dessutom vill man att sårytorna ska hinna torka fint och inte drabbas av något angrepp under blöta höstregn.
Tycker lika som #2 - olika rum med en slingrande gång. Detta kommer att "förkorta" trädgården och ger ett bredare intryck, plus att det gör den mer intressant. Du kan skapa avskärmade rum: grillrum, förvaringsskjul, komposthögar, grönsaksland med mera med buskar som häck. De kan blandas så att man får blommingstid över hela säsongen eller enhetliga gröna väggar. Det blir inte lika dyrt som en murad vägg eller skärmar.
Jordgubbar är hur goda som helst men ack så mycket jobb. Sol vill de ha för att bli riktiga söta. Du kan pröva med att sätta tre revor ihop för varje planta. (I och med att plantorna bör förnyas ungefär vart tredje år kan du börja med en eller två rader och utöka till två rader året därpå. Du blir aldrig utan gubbar på det viset.) Ett sätt att hålla undan ogräset- Det går bra att lägga svart byggplast på landet. Klipp ett hål för varje jordgubbsplanta. Senare på våren kan du lägga halm uppå plasten runt plantorna och mellan raderna. Det kommer ogräs i plantorna ändå men plasten håller det värsta ogräset borta.
Är du inte expert på fruktträdbeskärning är det bäst att överlåta det till en expert. Det kan ta 5 år att få ett vildvuxet träd i ordning och det innebär beskärning varje år. Vill du verkligen ha träden kvar kan det vara väl värt pengarna. Klipper man för mycket får man en hel del vattenskott och för tät krona.
Grästuvor går att flytta men det kan vara vanskligt att få ytan så pass plan att man kan klippa den med gräsklippare. Kan du inte så nytt istället? Det blir jämnare på det viset.
Det går faktiskt att flytta nästan alla plantor, buskar och till och med träd bara man får en rejäl rotklump med sig. Av praktiska skäl kan det vara för mycket job och inte värt det om växten är alldeles för stor, men de flesta växter man sysslar med i en villaträdgård går att flytta runt.
I vilken växtzon ligger trädgården?
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

#8 Såå väldigt märkvärdigt är det inte att beskära ett äppelträd lite försiktigt alldeles själv under några år. Att anlita en självutnämnd "expert" flera gånger kan bli väldigt dyrt och inte ett dugg bättre. Jag har sett resultat efter några "experters" framfart och anser att de förstört träden.
Var hittar man en expert, som man kan lita på?

Äppleträd kan man väl skära på lite närsomhelst? Det är björkar och lite annat som är känsliga iom att de "blöder".
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 9 Det är klart om man är en kunnig amatör går det alldeles utmärkt att beskära fruktträd men jag har uppfattat TS som nybörjare. Behöver ett gammalt träd formas om är det inte lätt för en nybörjare. Det var tråkigt att du har dåliga erfarenheter gällande trädbeskärning. Man kan komma i kontakt med experter genom att söka på internet, det finns till och med gymnasium som har trädgårdsutbildningar där man kanske kan få hjälp med beskärning. En arborist bör man kunna lita på annars är denne inte värd titeln.
Med vänlig hälsning,
Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

#11 Ja, jag vet en trädgårdsmästare, som jag litar på. Det är för att jag har sett hur varligt han beskär alla typer av träd år efter år. Men hur många har kunnat följa en experts arbete och sett resultatet?
Jag har tyvärr sett andra som förstört träden.
Som glad amatör ser jag ingen anledning att "forma om" ett träd. Det är större chans att lyckas, när man följer trädets naturliga form.
Sök efter beskärningshjälp med Grönt Kort se länk
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Tack så mycket för alla svar! Jag skall absolut kolla tråden med kurvig gång och rum i trädgården, låter intressant. Att ha grillplatsen där jordgubbslandet var är ingen dum idé minsann, skall kolla hur det skulle bli. Kan lägga upp bilder sen när det är klart kanske. Sen det här med äppelträden, ja jag är väldigt nybörjare men har absolut inte råd med någon expert så jag har tagit till mig era råd och skall vara riktigt försiktig med dem när jag ska klippa/såga. Såg på något program någon gång om att de mår bra utav att gräva som en liten rabatt runt träden. Så gräset inte växer på eller hur det nu var. Men det ska jag iallafall göra, blir nog fint också. Ja tro mig, jag har googlat som en tok men tänkte att det kanske skulle vara lättare med en tråd där jag samlar alla problemen på ett ställe om ni förstår hur jag menar. Men tack iallafall för alla svar! Var jätte kul att läsa! :D