Balkongodling
Hej på er medlemmar i Trädgård iFokus!
Jag är en tjej som på senare år blivit intresserad av odling och trädgård, i dagsläget bor jag i stan och har en balkong till mitt förfogande gällande odling. Det är söderläge på balkongen med ett stort höghus som skymmer solen några timmar framåt middagstid.
balkongen är en såndär standardbalkong med väckad plåt och ett litet "hål" där sol kommer in på betongplattan.
Jag har i dagsläget två någorlunda stora zinkbaljor där jag för två somrar sedan satte två omgångar potatis och lite örter. Tanken är också att införskaffa ett litet växthus med tre hyllor att ha på balkongen. Jag undrar också om ni har lite tankar på ätbara grönsaker som kan funka fint på balkongodling och kanske till och med lite smarta anordningar för odling på liten yta🙂
Hoppas ni kan hjälpa mig lite i detta så jag kan utnyttja min balkong till max 😃
// Grodprinsessan
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.
När jag har odlat på balkong har jag bl.a. Odlat: tomater, chili, paprika, sallader och örter, potatis, zucchini, spaghettipumpa, gurka, morötter, grönkål, jordärtskockor och majs. :) det mesta går faktiskt att odla på balkong, det gäller bara att prioritera vad man helst vill ha i och med begränsningen av utrymme. Det är den svåraste biten enligt mig. :) Hoppas det gav några idéer.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Rent utrymmesmässigt är detta en smart ide: http://lifeonthebalcony.com/how-to-turn-a-pallet-into-a-garden/
Du har inte möjligheten att glasa in hela balkongen?
Det mesta går att odla på en balkong, bara man passar ordentligt med vatten. Jag odlade gärna plocksallad, jordgubbar och rädisor.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tack ^^ Det var bra tankar. Jag hamna i ett tomat och jordgubbsmåste av dina tips XD
Nackdelen är ju verkligen som du säger, att man måste välja och platsmässigt.
#2 Åh vad käckt! Men är Europapallar behandlade så man vågar odla ätbart i dom? Har du koll på det? Eller spelar det någon roll hur träet är behandlat?
Inte ens drömmässigt skulle det gå :( tänk dig betongplatta och sedan decimeterstort hål till plåten som sedan är det enda som skiljer mig från att trilla ner, Kan ta en bild och lägga upp när det är solljus. så man riktigt fattar.
Jag får väl tacka min lyckliga stjärna att jag i alla fall har lägenheten så jag har en hel tegelvägg att ställa emot och inte bara plåtsidorna och väggen under fönstret. Väggen gör mycket för användbarhet känner jag.
Bara för att något är och alltid varit betyder inte det att det är rätt.