Överblommade orkidéer?
Vad 17 ska ja göra av mina överblommade orkidéer? Jag vet nu att de kan blomma om men just nu har jag fönstren fulla med icke blommande orkidéer och det känns så tråkigt. Var gör jag av dem?
Jodå den står fortfarande😃
http://tradgard.ifokus.se/discussions/52c94b86ce12c47a54001196-stolt?discussions-3
Du ställer dem i fönster som inte får så mycket ljus under dagen, kanske i fönster som vätter mot öst eller väst :) Eller så ger du bort dem till en kompis som är intresserad, så blir du av med några. :)
Men jag vill inte ha dem i fönstren jag vill ha blommor som blommar där😃
Jag tycker dom kan vara fina även om dom inte blommar, det har ju sin charm det med på något vis (klipper ner dom så man bara har gröna fina blad och inga bruna stänglar). Men ibland ställer jag undan dom i något fönster jag inte tittar i/använder, eller till o med på någon hylla (dom ska ju inte stå i så mycket solljus ändå). Eller så är jag så krass att jag tycker det är kul att byta ut och få in något nytt, och då slänger jag dom faktiskt (alternativt ger bort, men vem vill ha en icke-blommande orkidé? Inte alltid så lätt)
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag tycker att det är fint med lite grönt i fönstren och tänkte att det är inte många blommor som gillar att få så pass lite sol under dagen som en orkidé klarar sig på. :) Så därför kan man flytta om dem till lite mindre använda fönster och ställa fram nytt i ljusare. :)
#4 Precis så tänker jag också ;P
Men mina fönster är fulla av dem. Jag har ett enda fönster där de inte står och så har jag två stycken som blommar och jag har rätt många fönster skulle jag vilja påstå och rätt många orkidéer som är överblommade. 14 st överblommade och 2 st som blommar. Det ska finnas plats för min katter i fönstren också😃
Haha, det låter som ett problem. :) Jag antar att slänga inte känns som ett alternativ? Annars finns det ju väldigt häftiga krukor som hänger uppochned, haha! :)
http://www.boskke.com/ nu gick jag in på deras hemsida och ser att det är ju dessutom en orkidé i deras uppochned-kruka! 😂
Nja jag lutar nog att jag får slänga några av dem😃
Snart kommer våren och då kan du sätta ut dem. Inte i solen, men hängande under ett träd eller stående under en bänk. Säger jag som bor i Skåne.

Jag har mina på en bokhylla. Dom trivs mycket bättre där än i fönstren (trots mammas tjat om att dom måste få mer ljus).
Skynda långsamt så går det fortare.
Läs gärna artikeln om orkidéer vi har här så finner du svar
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism
Nu sätter nog några förmiddagskaffet i halsen men….efter råd av min bonusdotter och hennes mamma så står mina orkidéer med ytterkrukan full med vatten. Har prövat detta i 6 månader och har aldrig haft finare blommor …friska gröna blad och fem av de "döda" plantorna blommar för fullt. ☝️ Dotterns alla "döa" orkidéer tillbringade hela sommaren ute på trädäcket med ganska mycke´sol..i en balja med vatten, i höstdags flyttade de in i de frostfria uterummet och dom med blomstänglar fick följa med hem. Strax före jul blommade ytterligare 3 ute i uterummet. Man kan med andra ord sköta orkidéerna på olika sätt.

Hela ytterkrukan full med vatten?
Är alla bark alltid blöt?
Eller finns det delar utav barken som är torr o rötter som suger upp vatten söker sig neråt och vissa går upp till ytan som vanligt?
"Din verklighet är inte Min verklighet"
# 12 Jag vet också folk som gör så och deras orkidéer blommar för fullt.
Jag har inte ytterkrukan full i vatten men jag vattnar alltid så mycket att det ställer sig ca 1-2cm i botten på ytterkrukan. Men blommorna vissnar ju ner ändå (tänker efter; kanske är det när jag glömmer vattna?), men dom kommer ju tillbaka ganska snabbt igen efter att jag klippt av blomstänglarna.
Orkidé är nog en av dom få blommor som jag fixar att sköta. Allt annat blommande dör för mig.
En vidare fråga bara. Kan man ha orkidéer hängande? Liksom som i en ampel? Kan man få dom att låta blomstänglarna hänga och blomma nedanför krukan? Har nämligen en ampel som jag inte kan få något att överleva i, och den hänger ganska ljust men inte i direkt solljus, så jag kan tänka mig att orkidé kan trivas där.

#16 I naturen hänger blomstänglarna mer eller mindre. Om du låter bli att sätta pinne på dom så kommer dom att hänga eller halvstå, så gör jag med mina.
Skynda långsamt så går det fortare.
#17 Jo dom gör ju det i naturen, därför tänkte jag att det kanske kan gå att få dom att hänga i en ampel. Fast det är ju inte en typisk hängblomma på det sättet, så därför undrar jag hur det fungerar, om dom blir hängande neråt, eller om dom hänger ut åt olika håll eller kanske rent av går av. Får väl ta å prova…
#13 ja hela ytterkrukan och skulle inte ytterkrukan vara vattentät stoppar dottern i en plastpåse och ja rötterna kryper upp och runt och ner som vanligt.