Svårt att hålla orkidee vid liv
HJÄLP! Jag har svårt att hålla mina orkideèr vid liv, när blom stjälken börjar vissna ska den klippas av då eller vad ska man göra? Hjälp? Varför torkar bladen så fort? Vad gör jag för fel? Ge mig alla tips ni kan, tack på förhand! 🙂
Är det bara jag som lätt dödar en orkide ?🤐
Stänglar som vissnar är bara att ta bort :) Doppa din orkidé i ljummet vatten, du kan till och med låta den stå i vatten i kanske 10 minuter eller så. Sedan låta den rinna av ordentligt. Upprepas 1 gång i veckan ungefär.
#1 ska det vattnas någonting mellan "doppningarn" ? :)
Det naturliga växtstället för en orkidé är i trädstammar, där rötterna snabbt suger åt sig vatten när det regnar och så. Det kan vara rätt bra att hålla i minnet :)
Jag doppar mina orkidéer i vatten var 14:e dag i ca 30 sek, inget vattnande i övrigt. Vattnet är mellan kallt och ljummet, aningen kallare än fingerljummet skulle jag väl kunna kalla det. Låter vattnet rinna av så det inte finns något kvar i krukan eller rötterna efter att de doppats. Inte stå i för starkt solsken, inte för lite solsken men inte heller allt för mörkt. Jag har dem inte för nära varma källor, alltså solen som tidigare nämnt, inte för nära ett element. Låter blad och eventuella vissna blommor ramla av själva. Flera av mina orkidéer har blommat om flera gånger. Några gånger har jag också lyckats döda orkidéer, sägs vara svåra blommor att hålla vid liv och många bud på hur man ska sköta dem… 🙂
Jag har genomskinlig glas/plastkruka.
Vattnar varannan vecka en skvätt.
Jag har en med två stänglar som turats om att blomma i 3 år i sträck nu.
Annars brukar jag klippa stängeln vid "andra ögat" då kommer det nya skott där.
/Maria
Jag doppar också mina en gång i veckan i ljummet vatten ca 10 minuter. Jag har också hört att de bör ha genomskinliga plastkrukor då de i naturen växer på tex en trädrot och därmed har rötterna fria.
Däremot så har jag inte följt detta råd och mina växer fint ändå.
Medarbetare på akvariefisk ifokus

Mina orkidéer har också förmågan att dö förr eller senare.. "Doppar" dom i vatten med jämna mellanrum och har genomskinliga krukor. De bor i ett fönster med lagom mycket dagsljus, men inte direkt solljus. Har provat att prata med dem, gett näring och helt enkelt gett upp hoppet och glömt dem bakom gardinen ett tag.
Det funkar inte så bra.. Har just nu två stycken som är vid liv men som vägrar att blomma om, några nya stänglar vill dom tydligen inte heller ha. Så, du är inte ensam om att ha problem med dödslängtande orkidéer.. 😉
http://www.chercheurdethe.com/wp-content/uploads/2012/07/orchidee-sauvage1.jpg En bild på orkidéer i Nepal som växter direkt i barken på trädet. :) Helt plötsligt kändes det inte lika konstigt med barken i krukorna osv, tyckte jag när jag fick veta detta första gången.
Och andra har redan svarat på din fråga du ställde i #2, men jag vattnar ingenting mellan doppen. :)
När jag köper en ny orkidé och den har blommat klart brukar jag alltid plantera om den i ny bark eller mossa (finns att köpa torkade ark)
Barken som finns i krukan vid köpet är oftast under all kritik då den är smulig i mitten och oftast finns där även skumgummi (tror jag det är) Detta gör att de dör, de ruttnar bort.
☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️
Sajtvärd på Lenormand
#9 Vilket bra tips! Det har jag aldrig tänkt på själv.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Utgår från att det är vanlig Phalaenopsis du menar? Vi hade två halvdöda Phalaenopsis-bladrosetter här på jobbet. De står i vanliga keramikkrukor och jag tror inte någon brytt sig om att plantera om dem sedan de kom hit någon gång i början av år 2010… Någon gång förra vårvintern så började jag spraya dem (bara bladrosetten) med blomsprutan varje morgon och då och då så håller jag dem under vattenkranen, max en minut (en-två gånger per vecka om det är varmt och ljust, mer sällan kanske varannan vecka nu på vintern när det är sämre med ljuset och "bara" elementen som värmer). Lite vatten får rinna av ner i krukan. Någon näring har jag inte gett. Inom några få veckor började de skjuta blomstänglar och sedan har de blommat. I somras när det var som varmast fick de stå bakom gardinen, annars står de i ett österfönster. Nu först, efter nästan ett år, har blommorna på den ena börjat torka, en efter en och det märks att växten vill ha en viloperiod nu. Jag tror att mycket beror på växtens "kvalitet" eller vad jag ska säga, vissa växter är kanske hårt drivna och orkar liksom inte blomma. Men det är tuffa väster som kanske inte tål att skämmas bort med jordmån osv och så får man inte glömma att de behöver fukt - spraya, spraya, spraya eller ställ krukan på ett fat med lite vatten så det kan dunsta upp mot bladen, då blir det likt det "vilda" livet i träden med hög luftfuktighet. Rötterna får förstås inte ha kontakt med vattnet men det kan få vara lite vatten kvar i bladvecken när du sprayat/duschat. Lycka till!
#11 Det gäller ALLA orkidéer jag köper.
Sajtvärd på Lenormand
okej, de har ju olika krav beroende på vad det är för orkidé, men mina råd ovan gällde Phalaenopsis ;D det är alldeles för länge sedan som jag hade något annat så det har jag inte i huvudet hur de andra varianterna vill ha det…
Helt sant #13 🙂 Vad jag lärde mig av mina ca 153 orkidéer var att ingen vill ha kompakt runt fötterna. Barken som finns i krukan vid köpet är oftast alltför kompakt i mitten och med dessa skumbollar gör att de torkar aldrig upp även om det ser ut och känns så.
Sajtvärd på Lenormand

Var försiktig om ni sprayar så att det inte blir kvar vatten i bladrosetten länge. Då ruttnar dom, hände flera av mina.. Mina står numera på en bokhylla inne i rummet och är mycket finare än när dom stod i fönster. mamma envisas med att ställa dom i fönstret ibland när hon kommer men då blir dom svampiga i bladen nästan direkt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Läs gärna artikeln vi har här ang orkidéer
Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism