Vad kan jag så?
Hej! Jag är sugen på att så lite frön på frukter som tex , apelsin mm..
Jag är sugen på nåt som kommer upp rätt fort och jag vill prova alla sorters olika frön som går och så.
Vad är roligast och så?
Har hört att vissa sår melonfrön men är det lätt? :)
jag försökte så melon engång men vi sådde den i typ mitten av sommaren så den han aldrig bli nått ;)
men det skulle nog kanske funka. är inte helt säker men de är ju bara att prova :)
Ja jag måste verkligen prova :)
#2 lycka till! 😃
Passionsfrukt gror ganska snabbt och växer plantan växer till sig bra på bara en sommar. Om du kan övervintra den svalt, så fortsätter den växa nästa år igen och kanske får du frukt. Om du sätter en kärna från en köpefrukt alltså.
Det låter ju också bra. Måste prova det också , tack för hjälpen! :)
Jag har frön från Sötgrenadill - Gul passionsfrukt på min hemsida, kolla där!
Granatäpple har funkat bra. Ska söka fram ett inlägg med bild som jag lagt in tidigare. Mina finns i nummer 5:
Plantorna/buskarna är numera betydligt större och jag har planterat om dem i betydligt större krukor.
Physalis kan man så från frön man tar från den man köper i affären. Den är lättodlad och man får frukt, i alla fall i växthus, men det borde gå även inomhus. Jag var just i affären och köpte och skall så dom nu.
Citrus växer långsamt. Vi har en citronplanta som har drivits upp från frö av affärsköpt citron. Plantan är nog runt 15-20 cm, tror den är runt två år gammal.
Physalis däremot växer betydligt fortare, likaså tomater om dessa lockar. Går alldeles utmärkt att ta tomatfrö från affärsköpta tomater.
Köp ett gäng frukter/grönsaker och pilla ner fröerna i såjord/torvbriketter och se vad som kommer upp, mycket spännande!

Avokado växer fort om du vill ha ett stort träd. Gror fortare om den inte läggs helt under jorden.
Skynda långsamt så går det fortare.