Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2484 ggr
[Olaf]
4

Nytt lagförslag i EU?

Någon här som känner till mer om det här? 

"Ny EU-lag kriminaliserar all odling med eget utsäde Detta är ingen dåligt politiskt skämt. Men nu har Monsanto och de stora GMO-företagens lobbyister lyckatsd sälja in förslag till en ny EU-lag, som, avser att kriminalisera all odling med eget utsäde, rötter, knölar, fröer, sticklingar eller delande av plantor. Lagtexten omfattar alla växter och all odling, såväl professionella bönder, småbrukare, hobbyodlare och privatpersoner. På samma sätt som när EU för några år sedan kom med den avskydda Frölagen som försvarades av jordbruksminister Eskil Erlandsson kan vi troligen inte räkna med något stöd från regeringen heller i den här frågan. Frölagen gjorde det omöjligt för de små fröfirmorna att ha råd att hålla äldre, för klimatet anpassade, frösorter. Och de stora har inget intresse att bevara vårt omistligt odlararv. Frölagen kompletteras med ett EU-omfattande förbud mot odling och uppdrivning av växter med allt annat än centralt registrerat utsäde. Detta förbud innefattar också skogsbruket, och som lagtexten är skriven blir man också kriminell om en planta, träd eller växt förökar sig själv naturligt. Parallellt med att lagen arbetas fram planeras också för en ny EU-myndighet som ska tillse att lagens implementeras (som det heter på byråkratspråk) av medlemsländerna. Alla krafter måste nu sättas in för att stoppa detta kvalificerade vansinne. Rune Lanestrand" http://runelanestrand.wordpress.com/2013/05/12/ny-eu-lag-kriminaliserar-all-odling-med-eget-utsade/#comments

Magi-cat
0

Frölagen var illa nog, men det här låter ju inte riktigt klokt!! Det har jag helt missat, att det skulle komma ännu mer!

Kriminalisering!!??

Någon som vet hur det går med det här? Förs det diskussioner i de folkvalda organen? I media? I föreningar?

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Frida
2

Detta har varit på tapeten ett tag. Ett sätt att ta ställning är att skriva under protestlistan hos Avaaz. Vill minnas att jag fick en uppdatering om just denna kampanj för ett tag sedan, men jag minns inte exakt vad det stod och mailet har jag typiskt nog slängt.

Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft

Magi-cat
0

#2 Tack! Såg att namnlistan redan fått många underskrifter…..

Linnea
6

Typiskt EU. Vi skulle aldrig gått med.

Skynda långsamt så går det fortare.

Magi-cat
2

JontaK
5

#5 Det står att ett nytt lagförslag väntas.

Skulle detta nya förslag även drabba oss privata odlare kan jag stolt säga att jag kommer skita högaktningsfullt i det som beslutas, jag kommer fortsätta odla mina egna växter i min egen jord, på min egen tomt.

Det är bara hålla med mina lantbrukande grannar; EU är verkligen värdelöst på många sätt…