Ätbart klättrande
Hallå! Nu är planeringarna igång om vad som ska planteras men jag behöver lite tips 🙂
Har en spaljé som jag inte vet vad jag ska sätta på. Helst vill jag ha något ätbart. Men minuset är att den står helt öppet, den har inget skydd alls. Så jag behöver något som tål blåst, regn och allt som händer. Helst vill jag att den täcker hela spaljén också, men det fattar jag är omöjligt, den är strax över 2 meter :P
Bor i Dalarna, zon 5
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives

tomater att binda upp/gurka?
annars finns väl nån fin lite blomma som klättrar som man kan ha i sallader (ätbar) är det krasse?
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Rosenböna är snabbväxande, tålig, täcker bra och bönorna är ätbara efter kort kokning.
Sockerärtor verkar tåla det mesta tycker jag. Gott är det också🙂
/Maria
Tomat ska jag ha ändå, och den har jag gärna i krukor så jag kan flytta dom med solen :)
Rosenböna. Hmm, den måste jag kolla upp!
Ja, sockerärtor var jag inne på redan i höstas :D Minuset är väl att de är så låga, men ska ta en fundering till på det. Såå gott ju!
//Helene
#4 Det finns både låga och höga på marknaden.
/Maria
Rosenböna är klart vackraste bönan men bara god att äta som späd. Många störbönor, skärbönor och andra bönor finns som klättrande (rampicante, som det heter på italienska). En klättrande borlotto blir färggrant och fint.
Varför inte spaljera ett träd istället, som päron?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Olika sorters bönor, ärtor, vindruvor eller passionsfrukt
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
#7 Men åh! Det var ju jättefint. Men vill inte nå gärna ha ett träd där. Vill testa lite olika saker :) Så ettåriga blir bäst
#8 Bönor och ärtor håller jag koll på :) Vindruvor tror jag inte kommer klara av vädret då den inte har skydd från något håll.
//Helene
#9 välj Zilga, den härdigaste Lettiska staketvindruvan så kanske det funkar, men det beror ju på vilken odlingszon du bor i ;) . Vi hade den i en spaljé som gick ut från huset vid uteplatsen så lite skydd hade den ju, vi bodde i zon 3 tror jag (ca 3 mil N Göteborg, längs älven) och tror den klarade zon 5. Annars taggfria björnbär?
Humle, Kaprifol eller någon tidigblommande klematis. Ja, eller frilandsdruva. Lite beror på var spaljén står, Humle är lite rivigt, kaprifol och klematis kan se lite risiga ut men kaprifolen doftar underbart.
#10 Har kikat på Zilga och det låter verkligen bra. Bor i zon 5 och den skulle visst klara sig här.
Spaljén står på solsidan men helt öppet utan skydd från nån sida. Så det är ju om den klarar av mycket blåst.
#11 Blommor blir sista utvägen :)
//Helene
#12 Humleskotten på våren äter man som sparris. Så den och frilandsdruvan är ätliga.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#13 Jaha, det hade jag ingen aning om! Man lär sig något nytt varje dag :)
//Helene