Tomater när?
När ska man börja så tomatfrön för att vara säker på att man får tomater i sommar?
Hur sköter man tomatplantan från frö till fruktsättning?
MVH Erika :)

Vill också veta :-)
Ska tomaterna stå i växthus, balkong, inomhus eller friland? (Då menar jag de vuxna plantorna.)
Förra året sådde jag tidigt på vårvintern, en storvuxen sort (Chocmato) och en småväxt (Tiny Tim). Upplever att det var ganska lagom tid att så både dessa sorter då de stod utomhus i kruka som vuxna.
Hade jag sått för växthus hade jag nog väntat lite.
Angående skötsel från frö till frukt beror det mycket på vilka förutsättningar ni har. Själv driver jag upp mina plantor under belysning i ett relativt svalt rum. Tomaterna brukar få stå under en lysrörsarmatur med 2x Philips 840 samt 1x Philips 830, fullfärgsrör på totalt cirka 10 000 lumen.
Belyser plantorna på nära håll då tomater vill ha mycket ljus och har lätt att skjuta på höjden om de inte får tillräckligt.
Tomatplantor är mycket lättskötta om man har lite koll på hur man bör göra. Jag är inte särskilt duktig på tomatodling men får ändå fram fina plantor.
En sak att tänka på när tomaterna ska börja producera frukt är att de generellt tål, och vill ha, mycket näring. Förra året vattnade jag mina med en näringslösning gjord på hönsgödsel, plantorna växte riktigt bra och producerade mycket frukt trots halvdålig växtplats. Denna näringslösning skulle ta död på många andra växter…
Här är en av förra årets chocmato. Skördade fröerna från tomater köpta i mataffären, det blev riktigt fina plantor med mängder av frukt. Tyvärr hann inte alla mogna. I år blir det samma sort i växthus och förhoppningsvis fler mogna tomater. Det är en väldigt smakrik och trevlig sort!
Har man tillskottsbelysing i ett svalt rum, växthus osv så kan man så i början av mars, annars en månad senare. De växer fort tomatplantor och de blir både rangliga och fula om man sår för tidigt och har dem inne i rumsvärme med för lite ljus.
Om man har sått lite för tidigt och fått rangliga plantor, kan man klippa av toppen och plantera djupt i kruka. Moderkakan kan fortsätta växa i sin kruka, men om nedersta bladet sitter högt upp, kan man plantera ner den djupt i större kruka. Tomater bildar nya rötter längs hela stammen.
Mars brukar vara lagom för mig i zon 3 att så tomater. Jag odlar på friland och i varmbänk under plast så jag behöver ha frostfritt innan jag sätter ut dom och då är mars lagom.
Sätter man för tidigt så blir det risk att de bara trängs i fönstret och under extrabelysningen och blir rangliga.
Början av mars brukar vara lagom för sådd.
ca 8v innan utplantering brukar vara lagom. + olika sorter har olika lång utvecklingstid så man kan välja sorter som utvecklas snabbare ifall man är otålig
Jag brukar sätta i mitten/slutet av februari, vill ha tidiga tomater, trist om man inte får mogna tomater förrän i slutet av juli/början av augusti. VIsst dom blir rangliga och höga, men jag gräver ner dom så långt jag kan i växthuset, har även testat att göra en avlång grop och lägga ner en lång bit av stammen och sen dra upp toppen om jag haft extra långa och rangliga plantor.
Ja, nu börjar det bli dags för tomatsådd och jag har inga fröer alls! Det blir nog tiny tim i år igen men är det någon som har tips på en lågväxande gul eller orange sort?
#8 Vi driver upp våra under belysning men de står ibland lite varmt och blir rangliga, dock är tomaterna mycket tacksamma då de går att plantera ner i princip hur djupt som helst.