Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1292 ggr
Misan
0

Få rosor och Hydrangea att överleva vintern

Hej, det är första gången jag är hos er men jag hoppas ni kan hjälpa mej endå.

Jag har fått två stycken rosbuskar och en Hydrangea, båda klätterväxter, jätte fina. Nu till själva probelmet, jag håller på och bygger nytt hus och det är inte färdigt förens den 30 oktober, så hur får jag dem att överleva??? Jag har planterat dem i jätte stora krukor och placerat dem efter väggen på gamla huset men där kan de knappast stå när vintern kommer.

Snälla är det någon som har några bra ideér på hur/vad jag ska göra??

Mvh
Lisa

Bjornen
0

Låt dem stå kvar i krukorna tills de kan planteras i november. Om vintern skulle slå till ovanligt tidigt bör krukorna förvaras så att krukklumpen är ofrusen och att man har ofrusen och inte alltför fuktig jord eller gödslad torv som läggs vid krukklumpen. Om det behövs kan gropen grävas med spade och spett och ofrusen jord läggs närmast klumpen. Krukklumpen bör vara lagom fuktig vid planteringen om det är frusen mark då planteringen görs. Om det är ofrusen mark kan man vattna i gropen och blötlägga jordklumpen för att minska vattenbehovet till våren.

Misan
0

Ok så man kan plantera dem så sent det trodde jag inte, tack för beskrivningen jag ska följa den.

Lisa